پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بهداشت دهان و دندان


دهان حفره ای است كه اعمال بسیار مهمی را انجام می دهد, نرم كردن غذا بوسیله دندانها در اعمال گوارشی بسیار مهم بوده كسانی كه ناراحتی دندان دارند ویا انكه انها را از دست داده اند به سوء هاضمه و ناراحتی های دیگر دچار می شوند. لذا باید همیشه در حفظ و نگهداری دندانها نكات زیررا بخاطر سپرد و انها را انجام داد باید بعد از هر وعده غذا خوردن دندانها را مسواك نمود. مقصود از مسواك زدن دندانها آنست كه خرده های غذا را از لابلای ان خارج ساخت .
روش مسواك زدن ممكن است باعث خراب شدن دندان و لثه ها بشود.
موقع مسواك زدن باید مسواك را از طرف ریشه بطرف تاج دندان حركت دهیم.
بعد از هر وعده غذایی مسواك بزنید و یا حداقل حتما قبل از خواب به مدت ۴ دقیقه مسواك زدن را
فراموش نكنید مسواك باید همیشه تمیز و مرتب باشد و وقتی مسواكی كهنه شد باید انرا دور انداخت و از مسواك تازه‌ای استفاده كرد.
▪ استفاده از مخلوط جوش شیرین و نمك طعام به نسبت ۲و۱بجای خمیر دندان چند بار در هفته كمك موثری به حفظ سلامت دندانها می‌كند.
▪ هر فرد باید هر شش ماه یك بار به دندان پزشك مراجعه كند تا دندانهای شخص را بازدید و در صورت لزوم درمانهای لازم را اجرا نماید.
▪ مسواك زدن مرتب و صحیح ، كاهش مصرف مواد قندی و مراقبت دوره ای توسط دندانپزشك از ایجاد پوسیدگی دندان و بیماریهای لثه جلوگیری می‌كند.
▪ برنامه صحیح غذائی در سلامت دندانها اثر فراوان دارند. غذای روزانه باید شامل شیر, كلسیم , ویتامینهای مختلف، میوه و سبزی، گوشت، حبوبات و چربی به اندازه لازم باشد.
▪ خوردن زیاد مواد قندی باعث پوسیدگی دندانها می شود. زیرا این مواد در اثر میكروبهای بیماری زا تجزیه شده و ماده ای را به وجود می آورد كه باعث پوسیدگی دندانها می‌شود. بعلاوه باید بعد از خوردن مواد قندی دندان را مسواك زد, حتی با آب نیز می‌توان انها را شست.
▪ شستن دستها قبل از شروع به غذا خوردن ضروری و واجب است این عمل از انتقال الودگیهای دست به دهان جلوگیری می‌كند.
▪ از شكستن اجسام سخت مثل گردو و فندق و پسته و بادام با دندانها باید جدا احتراز نمود ,زیرا این عمل به مینای دندان صدمه زده انرا برای پوسیدگی اماده می سازد.
منبع : شبکه اطلاع رسانی بهداشتی جوان


همچنین مشاهده کنید