سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۲۹ مهر: در شهر چه گذشت؟


۲۹ مهر: در شهر چه گذشت؟
تماس‌های مکرر شهروندان با ستون در شهر چه خبر حاکی از به راه افتادن موج جدید از سوختن سیم‌کارت‌هاست.
پدیده سیم‌کارت‌سوزی در گذشته نیز وجود داشته است. در این حالت سیم‌کارت‌ها بدون هیچ دلیل مشخصی (دست‌کم برای مشترکان) می‌سوزند و آنها باید برای وصل مجدد آن علاوه بر مراجعه حضوری به دفاتر مخابراتی، وجهی را نیز پرداخت کنند. اما اظهارات اخیر شهروندان حاکی از آن است که آنها پس از مراجعه به مخابرات دریافته‌اند که باید سیم‌کارت خود را عوض کرده و سیم‌کارتی منطبق با سیستم جدید دریافت کنند. شهروندان معتقدند اگر مقصر سوختن سیم‌کارت‌ها آنها باشند باید هزینه آن را نیز بپردازند اما اگر نقشی در این زمینه نداشته باشند و به دلایل فنی سیم‌کارت‌شان سوخته است نباید پرداخت هزینه تعویض سیم‌کارت به آنها تحمیل شود.
● تخلیه زباله در جنگل‌
مستند‌سازان همواره دربرنامه های خود به حمایت ازجنگل وموجودات ساکن در آن می‌پردازند اما گاهی اوقات برخی گردشگران دست به کار‌هایی می زنند که هیچ نسبتی با احترام به حقوق موجودات زنده ندارد. برای نمونه نیمه‌ پایینی عکس زیر -که فقط ۳روز از تاریخ عکاسی آن می‌گذرد - به خوبی نشانگر تفاوت این رفتار‌ است. در مقابل، نیمه بالایی آن نیز نشانگر رفتار طبیعت است. متاسفانه برخی از این گردشگران پس از پیک‌نیک در جنگل، تمام زباله‌های خود را همانجا دور می‌ریزند و خود را صاحب تمام امکانات طبیعی روی زمین می‌دانند. اما این تمام ماجرا نیست. در تعدادی از مراکز تفریحی و بوستان‌های جنگلی هر از گاهی تعدادی از صاحبان مغازه‌ها و فروشنده‌ها زباله‌های خود را در گوشه‌ای از جنگل رها می‌کنند. به هر حال باید به این موضوع توجه داشته باشیم‌که جنگل و موجودات آن سرمایه ملی محسوب می‌شود و در واقع آسیب رساندن به جنگل، لطمه زدن به سرمایه کشور و نسل‌های بعدی است.
● جوی آلوده؛ انبار گُلفروش
وقتی چند دسته گل خوش آب و رنگ از یک دستفروش می‌خریم شاید کمتر کسی تصور کند که تا همین چند ساعت پیش شاخه‌ این گل‌ها در جوی آب آلوده کنار خیابان بوده‌اند. ماجرا از این قرار است که تعدادی از فروشنده‌ها برای آب دادن به گل‌ها از آب جوی‌ خیابان‌های شهر استفاده می‌کنند. تعدادی از آنها نیز از جوی آب به عنوان انبار مغازه سیار خود استفاده کرده و تمام ذخیره گل‌ها را درجوی آب می‌گذارند. با اینکه این مشکل شامل تمام گلفروشی‌های سیار نیست اما همان چند درصدی که دست به این نوع آبیاری و انبار گل‌ها می‌زنند می‌توانند به سرایت انواع و اقسام بیماری‌های پوستی و تنفسی کمک کنند. این در حالی است که در روز‌های سرد پیش رو قیمت گل روز به روز افزایش می‌یابد و خریداران گل‌های کنار خیابان به دلیل ارزانی، بیشتر می‌شوند؛ زیرا قیمت گل‌های رنگارنگ داخل مغازه‌ها با محتویات جیب برخی شهروندان همخوانی ندارد.
● پرتقال خشک برای آبگیری
با فرارسیدن فصل پاییز، میوه‌های ویژه‌ این فصل از جمله مرکبات وارد بازار شده‌اند. پرتقال از جمله مرکباتی است که با توجه به ویتامین C سرشاری که دارد، مورد توجه خانواده‌ها نیزقرار می‌گیرد تا با نوشیدن آب آن از سرماخوردگی در امان بمانند. این درحالی است که برخی از میوه‌فروشی‌ها هم با سوء استفاده از این موضوع، پرتقال‌های کال و خشک را به جای پرتقال آبگیری به مشتری می‌فروشند. آنها در مقابل انتقاد مشتری در مورد ریز و نامرغوب بودن پرتقال‌ها، آنها را مخصوص آبگیری معرفی کرده و با قیمت کمتری می‌فروشند. این در حالی است که از هرکدام از این پرتقال‌ها تنها چند قطره آب خارج می‌شود و مشتری باید برای دست یافتن به یک لیوان آب پرتقال دست‌کم چند کیلویی از این میوه را بخرد و چندین ساعت به جان پرتقال‌های نگون‌بخت بیفتد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید