جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

میراث فوکودا برای آسو


میراث فوکودا برای آسو
حزب حاکم توکیو درتلاش است تا به هر نحو ممکن بقای خود را در معادلات سیاسی توکیو تضمین نماید.هرچند حزب دموکراتیک که اصلی ترین حزب مخالف دولت است از انسجام مناسبی برخوردار نیست و مردم زاپن علاقه ای به حضور رهبران این حزب در مسند قدرت ندارند،اما حزب حاکم نیز محبوبیت خود را در بین مردم ژاپن از دست داده است.این در حالیست که پس از استعفای فوکودا،برخی تحلیلگران تصور می کردند که اقبال مردم ژاپن نسبت به تارا آسو بیشتر شود.اما گویا فوکودا میراث “عدم محبوبیت خود”را به آسو انتقال داده است.
براساس آخرین نظرسنجی تلویزیون سراسری ژاپن (ان.اچ.کی)، میزان رضایت از دولت تارا آسو نخست وزیر جدید ژاپن که ماه گذشته میلادی ( سپتامبر) رهبری این کشور را در اختیار گرفت، کاهش یافته است.
به گزارش ایرنا به نقل از ان.اچ.کی، در این نظرسنجی میزان رضایت از دولت آسو با دو درصد کاهش نسبت به نظرسنجی پیشین این شبکه تلویزیونی که پس ازروی کار آمدن وی انجام شده بود، به ۴۶ درصد رسید و میزان عدم رضایت از دولت وی با چهار درصد افزایش به۴۴درصد رسیده است.
در این نظرسنجی ۳۴ درصد از شهروندان ژاپنی در پاسخ به این سووال که چه انتظاری از دولت آسو دارند، گفته اند، رسیدگی به وضع بیمه تامین اجتماعی و مراقبت‌های پرستاری از سالمندان این کشور و۳۴ درصد نیز گفته‌اند که بکارگیری اقدامات اقتصادی در این کشور و ۱۱ درصد نیز خواستار بهبود مجدد اوضاع اقتصادی مردم شده اند. در پاسخ به این سووال که اولویت کار دولت آسو باید بر چه موضوعاتی، انحلال مجلس نمایندگان و برگزاری انتخابات مجدد در این کشور و یا بکار گیری اقدامات برای انگیزه‌های اقتصادی استوار باشد ، ۴۷درصد گفته اند که باید بکارگیری اقدامات اقتصادی در اولویت برنامه‌های دولت آسو باشد، ۲۱ درصد انحلال مجلس نمایندگان و ۲۷درصد گفته‌اند که نمی‌توانند اولویت آن را مشخص کنند.
بر اساس این نظرسنجی و در پاسخ به این سووال که چه زمانی باید مجلس نمایندگان ژاپن منحل و انتخابات سراسری در این کشور برگزار شود ، ۲۸ درصد گفته‌اند که این اقدام باید در بهار آینده و پس از تصویب بودجه سال مالی۲۰۰۹ میلادی ژاپن انجام شود ، در حالی که ۲۴درصد معتقدند این مجلس باید در جریان نشست جاری مجالس این کشور (دیت) منحل شود و۲۲ درصد نیز معتقدند که تا پایان دوره فعالیت این مجلس در سپتامبر سال آینده میلادی (شهریور ۸۸) نیازی به انحلال مجلس وجود ندارد.
در هر صورت،مردم ژاپن انتظار دارند تا چهره ای متفاوت را از نخست وزیر جدید خود ببینند.استعفای سه نخست وزیر در طول سالهای اخیر سبب ایجاد بی ثباتی سیاسی در توکیو شده است.به نظر می رسد این بی ثباتی تا زمان تدوین سیاستهایی مشخص توسط حزب حاکم همچنان ادامه پیدا کند.

نسرین خانکشی زاده
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید