جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

خود و دیگران را راحت‌تر ببخشید


خود و دیگران را راحت‌تر ببخشید
کتاب‌ها خوبند، برای لحظه‌هایی که شما سخت گرفتارید و غصه دارید. این طور وقت‌ها کتاب به آدم کمک می‌کند که خوب فرافکنی کند و شانه خالی کند. کتاب‌ها خوبند برای این طور جیم زدن‌ها از دست همه و غصه‌هایی که می‌خواهند دیوانه‌ات کنند. یک صبر خاصی می‌دهد...
«آدم آدم است» نام نمایشنامه‌ای اثر برتولت برشت، نویسنده آلمانی است که مضمون آن جنگ و هویت بشری است. یک پیام نهایی دارد؛ اینکه از انسان‌ها انتظار خاص و بالایی نداشته باشید. کتاب نشان می‌داد که اگر کسی هم بد بود خوب چه خیالی ...آدم آدم است دیگر ...اگر همان آدم بد یک مرتبه خوبی زیادی ازش سرزد... باز هم چه خیالی؟ آدم آدم است دیگر ... باز اگر همان آدم بدی کرد... چه باک ...آدم آدم است دیگر. این کتاب به شما کمک می‌کند که خود و دیگران را راحت‌تر ببخشید.
برشت در این نمایشنامه به وضعیت موجود زندگی بشر و بلاهایی که بر سر او می‌آید می‌پردازد. او در این نمایشنامه زندگی فردی را به تصویر می‌کشد که در برابر نیروهای بیرونی قطعه قطعه می‌شود و حتی تا جایی پیش می‌رود که خودش نیز بر خود رحم نمی‌کند و خود او نیز بر خویشتن خویش ضربه می‌زند. او شاید هزاران بار می‌میرد، اما هیچ اعتراضی نمی‌کند. در پایان برتولت برشت پیشنهاد می‌کند که مردمان باید این وضعیت را تحمل یا به گونه‌ای دیگر بینش خود را نسبت به زندگی متحول کنند تا در برابر سیل حوادث در هم نشکنند.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید