پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پیامد وحشتناک دوپینگ


پیامد وحشتناک دوپینگ
در ورزش حرفه‌ای موارد گوناگونی پیش‌آمده که موجب جلب افکار عمومی به موضوع دوپینگ (استفاده از داروهای توان افزا) شده است. گزارش ما در مورد دوپینگ یک ورزشکار ۲۱ ساله است که به صورت غیر‌حرفه‌ای در رشته بدنسازی فعالیت می‌کند...
این فرد با احساس ناخوشی عمومی به درمانگاه ما مراجعه کرد. دمای بدنش کمی بالاتر از حد طبیعی بود و بر روی سینه و قسمت فوقانی پشتش (همانطور که در تصویر دیده می‌شود) تعداد زیادی زخم عمیق، آبسه و پوستول وجود داشت. پس از پرسش‌های بسیار مشخص شد که بیمار سابقه سوءمصرف مداوم استروییدهای آنابولیک ـ آندروژنیک را دارد (۲۵۰ میلی‌گرم تستوسترون انانتات به همراه ۳۰ میلی‌گرم متاندینونا، دوبار در هفته).
بنابراین، تشخیص آکنه کونگلوباتای شدید ناشی از مصرف استروییدهای آنابولیک - آندروژنیک برای بیمار مطرح شد. در بررسی‌های بیشتر مشخص شد که اختلال شدیدی در غلظت اسپرم بیمار وجود دارد و حجم بیضه‌ها نیز کاهش یافته است. به دنبال قطع مصرف استروییدهای آنابولیک ـ آندروژنیک و تجویز آنتی‌بیوتیک و داروهای آنتی‌سپتیک، ضایعات پوستی سریعا رو به بهبود رفتند. هر چند به احتمال زیاد، اسکار‌های وسیع آنها تا آخر عمر با مرد جوان همراه خواهند بود.
تصویر: آکنه کونگلوباتای شدید ناشی از مصرف استروییدهای آنابولیک ـ آندروژنیک
(A) بیمار در وضعیت بدنی ایده‌آل خود؛ این ورزشکار ۲۱ ساله که در رشته بدنسازی فعالیت می‌کرد سابقه سوء مصرف استروییدهای آنابولیک ـ آندروژنیک را داشت.
(B) آکنه کونگلوباتای شدید؛ ضایعات پوستی بیمار شامل پاپول، پوستول، آبسه و زخم‌های عمیق بودند.
(C) وضعیت بیمار پس از ۶ هفته با آنتی‌بیوتیک و آنتی‌سپتیک

مترجم: دکتر نادیا فغانی جدیدی
Lancet August ۲۳, ۲۰۰۸; ۳۷۲: ۶۵۶.
منبع : سلامتیران


همچنین مشاهده کنید