شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

لکنت زبان: آنچه باید بدانیم


لکنت زبان: آنچه باید بدانیم
لکنت زبان چیست؟لکنت زبان نوعی اشکال در صحبت‌کردن است که در آن گفتن بعضی کلمات خاص یا صداها دشوار است. افرادی که لکنت زبان دارند ممکن است، کلمات، صداها و یا بخش‌هایی از کلمات را تکرار کنند...
همچنین ممکن است بیش از مقدار طبیعی بین کلمات و صداها مکث کنند. آنها بیش از معمول چشمک می‌زنند، چانه‌ها‌یشان را تکان می‌دهند و زمانی که لکنت دارند دست‌هایشان را حرکت می‌دهند.
● چه کسی مبتلا به لکنت می‌شود؟
هر کسی ممکن است دچار لکنت شود اما معمولا در کودکان کوچک که در حال یادگیری حرف‌زدن هستند بیشتر اتفاق می‌افتد. لکنت در خیلی از کودکان قبل از رسیدن به بزرگسالی برطرف می‌شود.
● چگونه بفهمم که کودکم دچار لکنت است؟
والدین معمولا به مشکل کودک خود در صحبت کردن پی می‌برند. گاهی پزشک کودک در حین ویزیت‌ها به این مشکل پی‌می‌برد. پزشک حتما به شما می‌گوید که آیا این مشکل خود به خود برطرف می‌شود و یا نیاز به درمان‌های بیشتری دارد.
● لکنت چگونه درمان می‌شود؟
درمان خاصی برای لکنت زبان وجود ندارد، اما می‌توان به کودک کمک کرد تا بهتر صحبت کند. حتی اگر لکنت زبان کودک خیلی زیاد نباشد ممکن است پزشک شما بخواهد برای پیشگیری از لکنت بیشتر درمان‌هایی برای کودک شما انجام دهد.گاهی لازم است کودک برای درمان بیشتر به متخصص گفتار‌درمانی ارجاع داده شود.
پزشک همچنین به شما می‌گوید که چگونه می‌توانید برای اینکه کودکتان بهتر صحبت کند به او کمک کنید.
مثلا والدین نباید با کودک تند صحبت کنند یا حرف‌های او را قطع کنند.

ترجمه: مژگان کریمی
منبع:
Stuttering: what you should know. American Family Physician May ۲۰۰۸
منبع : سلامتیران


همچنین مشاهده کنید