شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اصول سرگرم کردن کودکان و وسایل کمک آموزشی


مدت زمانی‌که در روز با اتومبیل مسافرت می‌کنید به‌نظر طولانی می‌رسد. به همین دلیل برای سرگرم کردن کودک بازی‌های کوچکی را در نظر بگیرید و اسباب‌بازی‌هائی مانند اتومبیل، حیوانات مختلف، برش کاغذ و وسایل بازی دسته‌جمعی را همراه داشته باشید در اتومبیل باید از مطالعه کتاب و یا دیدن تصاویر خودداری شود زیرا به‌علت حرکت چشمان خسته می‌شود. در ضمن اسباب‌بازی‌هائی را که کودکان دوست دارند مانند خرس پشمالو - عروسک و غیره برای تفریح آنها در طول مسافرت همراه ببرید.
اگر در منزل حوصله فرزندتان سررفته و یا اسباب‌بازی‌ - سرگرم نمی‌شود برایش قصه بگویید و حتی داستان‌های ساخته و پرداخته فکر خود را برایش باز گویید برای جلوگیری از عصبانیت و دعوا با کودکان دیگر می‌توانید اسباب‌بازی‌های کوچک را در کیف خود داشته باشید. معمولاً اطفال از جعبه خوششان می‌آید شما می‌توانید با جعبه‌های کوچک کاغذ و نخ در طول مسافرت کودک را سرگرم کنید. زیرا بازی با آنها هم دست و هم فکر فرزندتان را مشغول می‌کنند. همچنین سعی کنید یک بالش کوچک همراه ببرید تا اگر کودک خوابش بیاید بتواند از آن استفاده نماید.
باید افزود که علاوه بر مسائل مطرح شده خوش خلقی پدر و مادر نیز نقش مهمی در آرامش کودک دارد.
درست است که انسان بعضی مواقع مانند صبح و بعد از ناهار خسته و بی‌حوصله است اما کمی خودداری ارزش این را دارد که کودک را سرحال و خوشحال نگاه دارد.
اسباب‌بازی‌هائی که شما به‌عنوان هدیه به فرزندتان می‌دهید حتی اگر گران هم باشد متعلق به آنها است شادی که یک اسباب‌بازی در طفل ایجاد می‌کند با قیمت آن هیچ رابطه‌ای ندارد. وقتی کودک در گوشه‌ای با اسباب‌بازی جدیدش نشسته و به‌طور مبهم با خود صحبت می‌کند او را وادار به چگونه راه انداختن ماشین مکانیکی نکنید منظر نباشید که فرزندتان با دریافت هدیه فوراً علاقه خود را ابراز دارد و بگوید چقدر قشنگ است به‌ندرت می‌توان دید که کودک بلافاصله بعد از دریافت اسباب‌بازی از آن تعریف می‌کند معمولاً اول به اسباب‌بازی برادر یا خواهر خود نگاه می‌کند و چند روز بعد می‌بینید که با اسباب‌بازی خود خوابیده است و حاضر نیست از آن جدا شود. کودکان معمولاً از سه سالگی به بعد شیفته نمایش‌های عروسکی می‌شوند شخصیت‌های این نمایش همه به‌اندازه عروسک و اسباب‌بازی‌های دیگر خود کودک هستند و در دنیائی کوچک زندگی می‌کنند که به اندازه همان دنیای کودک است هنگام تماشای اینگونه نمایش‌ها کودک بسیار فعال است و با صدای بلند فریاد می‌زند و خود را در نقش قهرمانان نمایشنامه احساس می‌کند خود را در متن نمایشنامه می‌بیند و در آن غرق می‌شود نمایشنامه عروسکی برای کودک ایده‌‌آل است، به ‌شرطی که زیاد طولانی نباشد زیرا کودک ممکن است بیش از حد هیجان زده شود.
دیدن فیلم‌های واقعی برای کودکان زیر شش سال صلاح نیست طفل در این سن نمی‌تواند حواس خودش را معطوف آن نماید. در هر فرصتی که به‌دست بیاید بکوشید فرزند خود را به خارج از شهر دشت و صحرا و روستا ببرید کودک طبیعت واقعی را دوست دارد و برای او طبیعت یعنی خانه روستائی با مرغ و خروس و گاو و گوسفند با سروصداهائی که برای او تازگی دارد با مردمانی که حرفه‌های متفاوتی دارند برای کودک طبیعت منظره غروب خورشید معنی می‌شود.
برای مطالعه اسباب‌بازی و وسایل کمک آموزشی و تأثیر آن در رشد روحی کودک به بخش بچه‌داری همین مبحث مراجعه شود.


همچنین مشاهده کنید