جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۲۲ اکتبر


● ۱۷۹۷: «آندره ژاک کارنرینAndre – Jacques Carnerin» فرانسوی نخستین فردی بشمار می آید که با چتر نجات فرود آمده است. وی درآسمان پاریس با چتر نجات از ارتفاع هزار متری از یک بالن پایین پرید و بر زمین فرود آمد
● ۱۸۳۸: سام هیوستون به عنوان رئیس جمهوری کشور مستقل تکزاس آغاز بکار کرد. وی با انتخابات به این سمت برگزیده شده بود. بعدا تکزاس یک ایالت آمریکا شد.
● ۱۹۲۰: دکتر تیموتی لیری روانپزشک جنجال برانگیز آمریکایی که توصیه « زندگانی بدون اندوه ، حتی با مصرف موادمخدر » می کرد به دنیا آمد و ۷۵ سال عمر کرد.
● ۱۹۳۸: نخستین ماشین فتوکپی توسط "چارلزکارلسون "ساخته شد ونامش را « زیراکس » گذارد که از واژه یونانی « زیروگرافی » به معنای
« خشک نویسی » گرفته شده است.
● ۱۹۵۳: دولت فرانسه به لائوس مستعمره خود استقلال کامل داد.
● ۱۹۵۴: آلمان غربی که با اعلام استقلال آن به صورت یک کشور فدرال از سوی سه دولت غربی فاتح جنگ جهانی دوم موافقت شده بود به « ناتو » پیوست.
● ۱۹۶۶: لونا ـ ۱۲ سفینه شوروی گردش خود را به دور ماه در مدار قمر زمین آغاز کرد.
● ۱۹۷۳: قطعنامه ۳۳۸ شورای امنیت مبنی بر آتش بس میان اعراب و اسرائیل در جنگ رمضان ( یوم کیپور ) تصویب و صادر شد.
● ۱۹۷۵: « ونه را ـ ۹ » سفینه فضا پیمای شوروی به آرامی درسطح ونوس فرود آمد و به مخابره اطلاعات به زمین ادامه داد
● ۲۰۰۲: ریچارد هلمز مدیر اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) و سفیر پیشین آمریکا در تهران و یکی از کارشناسان مسائل ایران که نظر خود را گهگاه در مصاحبه های تلویزیونی بیان می داشت در ۸۹ سالگی در گذشت.
ریچارد هلمز در سال ۱۹۷۳ (۱۳۵۲ خورشیدی) از ریاست سازمان مرکزی اطلاعات ( سیا) به سمت سفیر آمریکا ( دولت نیکسون) در تهران منصوب شده بود و همسرش در باره ایران آن زمان کتابی منتشر ساخته است . وی از دوران جنگ جهانی دوم به کار« اطلاعات» مشغول شده بود و نزدیک به هفت سال( از ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۳) مدیر « سیا » بود و کودتای ضد آلنده در شیلی در زمان مدیریت او بر« سیا » روی داده بود. وی سالها بعد هنگامی که در سنای آمریکا از او درباره باره کودتای شیلی سئوال شد انکار کرد و به جرم دروغ گفتن به سنا در دادگاه به دوسال حبس تعلیقی و جریمه نقدی محکوم شد.
درماجرای «واتر گیت» افرادی که برنامه های انتخاباتی حزب دمکرات را دزدیدند حقوق بگیر سازمان هلمز بودند. با وجود این، هلمز به خواست نیکسون که به ماموران اف بی آی اجازه ندهد در این زمینه بررسی کنند اعتنای چندان نکرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید