جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۲۱ اکتبر ۱۸۳۳ ـ زادروز آلفرد نوبل مخترع دینامیت و نگاهی کوتاه به زندگی او


۲۱ اکتبر ۱۸۳۳ «آلفرد نوبلAlfred Nobel» کارخانه دار سوئدی و مخترع دینامیت به دنیا آمد که سرانجام اموال خود را وقف دادن جوائز به کسانی کرد که در طول هر سال در رشته خود بیش از دیگران به بشر خدمت کرده باشند.
مهندس نوبل که فارغ التحصیل روسیه در رشته مهندسی و شیمی بود در ژوئیه سال ۱۸۶۷ «دینامیت» را اختراع کرده بود.
«نوبل» که در شهر استکهلم و در یک خانواده سوئدی صنعتگر و سرمایه دار به دنیا آمده بود پس از فراغت از تحصیل در ۲۰ کشور به تاسیس شعب کارخانه اقدام کرد.
آزمایشگاههای کارخانه های او در نیمه دوم قرن ۱۹ موفق به ۳۵۰ اختراع و طرح تازه شده بودند از جمله ساخت ماده منفجره «تی. ان. تی».
وی از راه تولیدات شیمیاتی دارای ثروتی چشمگیر شده بود، ولی از آنجا که احساسی لطیف داشت و دست به قلم بود از این که ماده منفجره ساخته بود که ممکن بود در کشتن انسان و تخریب ابنیه از آن استفاده شود دچار نوعی عذاب وجدان و عدم رضایت از خود شده بود و چون چاره ای به نظرش نمی رسید سرانجام تصمیم گرفت که ثروت خود را وقف دادن جایزه به کسانی کند که در ه رسال بزرگترین خدمت را به بشریت کرده باشند. وی برای تحقق این منظور، یک موسسه مشترک سوئدی ـ نروژی را مامور این کار کرد و ضمن وصیتنامه ای که در ۲۷ نوامبر ۱۸۹۵ در پاریس تنظیم کرد همه اموال و درآمد کارخانه هایش را در اختیار آن موسسه قرارداد و برپایه نظر خود طرحی را به موسسه داد. آلفرد نوبل سال بعد در دهم دسامبر ۱۸۹۶ با وجدانی نسبتا آسوده از این عمل خود درگذشت.
موسسه اهدای جوایز نوبل از محل دارایی و درآمد کارخانه های آلفرد نوبل پس از تنظیم سازمان و ضوابط مربوط از ۲۷ ژوئن سال ۱۹۰۰ کار خود را آغاز کرد که این کار ادامه دارد و جوائز سالانه نوبل وسیله بزرگی برای تشویق امر پژوهش و تالیف بوده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید