جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۰ اکتبر سال ۵۴۲ میلادی ـ اعدام فیلسوف پس از اتمام کتابی که در دست نوشتن داشت


امروز سالروز اعدام «آنیسیوس بئوتیوس» فیلسوف، نویسنده و سیاستمدار رومی است که پس از اتمام کتابی را که در دست نوشتن داشت ۲۰ اکتبر سال ۵۴۲ میلادی در شهر رم اعدام شد. یکی از اتهامات «بئوتیوس» حمایت از ژنرالی بود که متهم به خیانت و نیز جاسوسی برای ایران شده بود.
«بئوتیوس» عضو سنای روم بود. آخرین کتاب بئوتیوس «تسلای فلسفه» عنوان دارد که در آن ثابت کرده است که «تقوا، پاکدامنی و پرهیزگاری» پایدار، ابدی و همیشگی اند. به باور این فیلسوف، «تقوا» یک قدرت است. تقوا را نمی توان از انسانی که واقعا دارای آن است سلب کرد.
کتابهای قبلی این فیلسوف عبارتند از: «عقاید ارسطو و اقلیدس»، «فلاسفه یونان چه گفته اند»، «در اهمیت وحدت ملی» و «چرا رومی ها باید متحد و یکپارچه باشند». کتاب اخیر الذکر که در باره لزوم وحدت و یگانگی میان رومی ها بود باعث دشمنی امپراتور آلمانی نژاد (ژرمن) روم با وی شد، زیر ذره بین او قرار گرفت و بالاخره متهم و اعدام شد.
امپراتور ژرمن تبار نخست بئوتیوس را متهم کرد که در سنا قوانین را به گونه ای انشاء می کند که از طریق قانون، رومی ها (ایتالیایی ها) مقامهایی را که ژرمن ها با شمشیر از آنان گرفته اند پس بگیرند و از این راه بتدریج به حکومت ژرمن هاکه قرنها تحت انقیاد رومی ها بودند و اینک نوبت به ایشان رسیده است پایان دهد. ژرمن ها در آن زمان حکومت بر روم غربی را به دست داشتند.
دفاع بئوتیوس در جلسه سنا از یک ژنرال رومی به نام «آلبینوس» که متهم به تماس محرمانه با دولت ساسانیان در ایران و ترغیب دولت روم شرقی به تصرف روم غربی شده بود بهانه صدور دستور بازداشت و محاکمه او شد.
ژنرال آلبینوس ضمن یک رشته مکاتبات محرمانه با دولت روم شرقی و ایران می کوشید که با کمک روم شرقی به حکومت ژرمن ها بر روم غربی پایان دهد و در یکی از نامه هایش که به دست امپراتور ژرمن نژاد افتاده بود از امپراتور روم شرقی خواسته بود که به درگیری خود با ایران بر سر سوریه و ارمنستان پایان دهد تا بتواند از طریق لشکرکشی و جنگ، باردیگر به وحدت قلمرو روم تحقق بخشد و بر حکومت ژرمن ها بر روم غربی نقطه پایان بگذارد.
آلبینوس در یک نامه خود به شاه وقت ایران که آن هم به دست دولت روم غربی افتاده بود ژرمن ها را قومی جنگجو و نژاد پرست خوانده بود و قول داده بود که اگر دولت ایران در طول لشکر کشی احنمالی روم شرقی به روم غربی دست به اقدام نظامی نزند، پس از تحقق وحدت روم، میان دو ابرقدرت با تامین منافع ایران یک پیمان صلح همیشگی امضاء خواهد شد.
در روز محاکمه بئوتیوس به اتهام شریک جرم ژنرال آلبینوس، شخص امپراتوربدون اعلام قبلی درجلسه حاضر شده بود و ضمن اشاره به مواردی از کتاب «چرا رومی ها باید متحد باشند» بئوتیوس را متهم به تبعیض نژادی و «قلدر» شمردن ژرمن ها کرده بود، و قاضی در این شرایط حکم اعدام فیلسوف را صادر کرد که بئوتیوس خواست که اجازه داده شود کتابش «تسلای فلسفه» را به پایان برساند و سپس اعدام شود که قاضی پذیرفت.
اعدام بئوتیوس خشم رومی ها برانگیخت و امپراتور را متهم به جعل نامه ها (تماس با روم شرقی) کردند و ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید