پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۲۴ مهر: در شهر چه گذشت؟!


۲۴ مهر: در شهر چه گذشت؟!
رفتارها- واژه حراج از آن دسته کلمات تعریف‌نشده‌ای است که تنها کارکرد مشخص آن، جلب توجه رهگذران است.
با اینکه مطابق قوانین اصناف، هر فروشنده‌ای برای استفاده از این نام برای نوع فروش خود باید مجوز آن‌را داشته باشد اما در این سو و آن‌سوی شهر فروشنده‌هایی یافت می‌شوند که بدون توجه به این مهم و به صرف تغییر فصل، مدعی حراج بودن اجناس خود می‌شوند. برای نمونه این روزها بازار حراج پاییزه البسه و پوشاک داغ است. پشت شیشه بسیاری از مغازه‌‌ها با یک فونت درشت نوشته شده «حراج» و گاهی درصد‌ آن به ۵۰ تا ۷۰ نیز می‌رسد.
این در حالی است که نگاهی به برچسب‌های روی لباس‌ها می‌تواند به خوبی حراج‌نمایی تعدادی از آنها را لو دهد. برای نمونه برخی مغازه‌داران قیمت‌های پیشین را به خیال خود خط زده‌اند و نیمی از قیمت پیشین را به عنوان قیمت حراج کنار آن نوشته‌اند. در حالی که اشتباه مغازه‌داران این است که گویا برچسب قیمت از ماه‌های قبل برای قیمت تخفیفی جا نگه داشته است. بنابراین معلوم می‌شود که قیمت ادعا شده به هیچ‌وجه جدید نیست و فقط برچسب آن جدید است تا بتواند به بهانه قیمت خط خورده و قیمت مثلا جدید شهروندان را به داخل مغازه بکشاند. بهترین کار برای تشخیص حراج واقعی از غیر واقعی توجه به مجوز کتبی حراج است.
● مستقیم اما با کرایه کامل
با برخی از استدلال‌های راننده‌های مسافربر می‌توان کتاب منطق جدیدی نگاشت که
به جای ارسطو فقط سوفسطائیان را خشنود کند. برای نمونه با اشاره دست و گفتن واژه مستقیم سوار می‌شویم و چند صدمتر آن‌طرف‌تر می‌خواهیم پیاده‌شویم که راننده به عنوان باقیمانده اسکناس سبزی که به وی داده‌ایم ۶۰۰ یا خیلی با انصاف باشد ۷۰۰ تومان باز می‌گرداند. برخی در جواب اعتراض مسافر برچسب کرایه خطی را که در آن کار می‌کنند، نشان می‌‌دهند. این در حالی است که مسافری که بین راه سوار می‌شود هیچ الزامی به پرداخت کرایه تعیین شده برای آن خط ندارد. به طور حتم هر یک از ما استدلال‌هایی از این دست و یا گرانی خرج زندگی و قیمت یک جفت لاستیک را بار‌ها و بار‌ها شنیده‌ایم.
● خودرو‌های سنگین در خط سرعت
با وجود اینکه کامیون‌ها و تریلی‌ها تنها در ساعات پایانی شب مجاز به تردد در بزرگراه‌ها هستند اما خود‌رو‌های سبک‌تر نظیر خودرو‌های حامل بار و وانت‌های بزرگ در طول روز هم می توانند در شهر تردد و بار ترافیک را سنگین کنند. به طور معمول با توجه به سنگین بودن این خودروها آنها با سرعت کمتری نسبت به خودرو‌های سبک حرکت می‌کنند. اما متاسفانه برخی رانندگان این خودرو‌ها بدون توجه به سرعت خودرو، خط سرعت بزرگراه را برای رانندگی انتخاب کرده و انواع علایم ارسالی از طرف خودرو‌های پشت سر برای کنار کشیدن این رانندگان از خط سرعت ناکام می‌ماند. این در حالی است که آنها با این اقدام ترافیک سنگینی در خط سرعت ایجاد کرده و زمینه سبقت‌های غیرمجاز را فراهم‌ می کنند. کمی توجه رانندگان این خودرو‌ها به مقررات و حقوق دیگران می‌تواند از بروز مشکلات این‌چنینی جلوگیری کند.
● خرید موقت
با تغییر فصل، نوع پوشش هم به تناسب آن تغییر می‌کند و مردم برای پاییز لباس‌های ضخیم‌تر را خریداری می‌کنند. به همین منظور فروشگاه‌های پوشاک نیز اجناس تابستانی را جمع کرده و نوع پاییزی را در ویترین چیده‌اند. اما باید توجه داشت که اجناس پاییزه همانند اجناس بهاره کاربردی چند هفته ای دارند و با سردتر شدن هوا دیگر نمی‌توان از آنها استفاده کرد. به همین منظور پیشنهاد می‌شود که در هنگام خرید، اجناسی مورد توجه قرار گیرند که برای چند ماه سرد سال مناسب باشند. به این ترتیب هم لباسی مناسب خریداری می‌شود و هم از به هدر رفتن پول برای خرید لباسی که تنها چند هفته می‌توان آن را پوشید، جلوگیری خواهدشد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید