پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

یک گام به پیش


یک گام به پیش
سازمان نظام صنفی رایانه ای در آستانه دومین دوره سرنوشت ساز خود، وارد مرحله ای دیگر از حیات می شود. در طول سه سال گذشته خانواده بزرگ صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، شگرف ترین روزهای رشد خود را طی کرد. زحمات چندین ساله اعضای صنف به ثمر نشست و مقدمات تشکیل سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با تصویب قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای در مجلس شورای اسلامی و با ابلاغ آیین نامه اجرایی آن توسط هیات دولت، در تیرماه سال ۸۳ فراهم شد.
سازمانی که تشکیل آن یکی از اهداف دیرینه فعالان این عرصه بوده و برای تحقق آن تلاشهای فراوانی صورت گرفته است. در دوازدهم تیرماه سال ۸۴ و همزمان با اولین نشست ملی فناوری اطلاعات، رئیس سازمان حکم ریاست خود را از رییس جمهور دریافت کرد و آرزویی به نام سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، جامه عمل پوشید. سازمان نظام صنفی رایانه ای به عنوان یک نهاد مردمی و تنها نقطه تعامل قانونی میان بخش دولتی و خصوصی، طی سه سال فعالیت خود سعی کرد ضمن تقویت بنیه ها و ارکان سازمان، فرهنگ تعامل صنفی را در سطح کلان کشور نهادینه کرده و روند توسعه و عملکرد خود را در دو بعد کمی و کیفی طی کند. در بعد کمی بر اساس اهداف از پیش تعیین شده و به موجب رسالت قانونی خود، تشکیل سازمان در سایر استانها و افزایش تعداد اعضا در دستور کار قرار گرفت.
در بعد کیفی شکل گیری ساختارهای سازمان نظیر شورای انتظامی و کمیسیون های تخصصی، ارائه طرح های مختلفی در راستای توسعه کسب و کار و رونق فناوری اطلاعات از جمله طرح کامپیوتر برای همه، طرح تشکیل سازمان دولت الکترونیک، طرح پویش اسناد، طرح صیانت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای ، طرح شناسنامه دارکردن کالاهای ICT، نهایی شدن طرح طبقه بندی و ظرفیت انجام کار شرکت ها و طرح جامع نظام مهندسی نرم افزار ، شکل گیری گروه مشاوران سازمان در جهت سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، تلاش برای احیای سهم فناوری اطلاعات در بودجه سال ۱۳۸۶، برگزاری نمایشگاه های استانی، تشکیل کارگروه وام به منظور ساماندهی و تسهیل پرداخت وام به شرکت های متقاضی از محل تسهیلات کارآفرینی زودبازده نیز از زمره مهم ترین فعالیت های سازمان در طول سال های گذشته به شمار می آید. در طی این سه سال دفاع محکم از حقوق حقه صنف در مواردی از جمله بخشنامه تمرکز هرگونه خرید در حوزه فناوری اطلاعات، پروژه بیلینگ اپراتور اول، مناقصه طرح نظام جامع مالیاتی، روند خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران و... از دیگر حوزه های عملکرد کیفی سازمان است. اکنون با نگاهی به سه سال فعالیت این سازمان، شاهد گذر از دوران ایجاد و نهادینه شدن آن هستیم. از این پس دوران بلوغ و بازدهی سازمان نظام صنفی فرا رسیده که با برگزاری دومین دوره انتخابات هیات مدیره نظام صنفی رایانه ای استان تهران در مهرماه و سایر استانها درآبان ماه نیز این مهم تحقق یافته و سازمان در گامی به پیش، دوران دیگری از رشد خود را تجربه خواهد کرد.

دکتر رمضانعلی صادق زاده ، دبیر کل سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور
منبع : ماهنامه تحلیلگران عصر اطلاعات


همچنین مشاهده کنید