جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مادرها، خودتان را فراموش نکنید


مادرها، خودتان را فراموش نکنید
اگر می خواهید در آینده روابط بین شما و فرزندتان روابطی درست، دوست داشتنی و متعادل باشد، سعی کنید در کنار مسئولیت مهم مادری اهداف شخصی تان را نیز حفظ کنید زیرا هر چه قدر برای بزرگ کردن فرزندتان موقعیت ها و اهداف شخصی بیشتری را از دست بدهید، در اعماق ذهنتان نسبت به مادر شدن و فرزندتان حس ناکامی بیشتری پیدا می کنید و این حس با منت گذاری و توقع بیش از اندازه نسبت به فرزند و کنترل بیش از حد او توأم می شود.مادرانی هستند که می اندیشند، همان طور که ما آن چه را دوست داشته ایم، کنار گذاشته ایم و به کودک پرداخته ایم او هم باید آن چه را دوست دارد، کنار بگذارد و فقط به آن چه ما می خواهیم توجه کند و این یک توقع نابجاست که روابط صحیح مادر و فرزندی را خدشه دار می کند. هر چند با مادر شدن، وقت کافی برای رسیدگی به کارهای شخصی و حفظ دوستی های خود، ورزش کردن یا سایر اهداف شخصی را نداریم و وقتمان کمتر می شود و خیلی راحت ممکن است آن قدر درگیر کارهای روزانه شویم که دیگر هدف ها و زندگی شخصی خودمان را فراموش کنیم و کنار بگذاریم.
اما رعایت حد تعادل در این جا مهم است. لازم نیست که خود را به طور کامل در مسائل مربوط به مادری غرق کنیم، گرچه سازش یکی از مهم ترین شرایط پدر یا مادر بودن است.درست است که پس از تولد فرزندتان ممکن است نتوانید همان برنامه ورزشی که قبل از مادر شدن انجام می دادید را پیش بگیرید. اما با پائین آوردن انتظارات خود و واقع بین بودن می توانید هنوز هم ورزش کنید. این که دیگر نمی توانید برنامه های سابق تان را انجام دهید نباید شما را وادار کند که خودتان را کنار بگذارید و فراموش کنید. علاوه بر رسیدگی و توجه به کودکانتان، باید به نیازهای خودتان هم توجه کنید و هر چه سن فرزندانتان بالاتر می رود، وقت بیشتری برای رسیدگی و توجه به علایق و هدف های خودتان خواهید داشت.در این صورت توقعات شما نیز متعادل می شود و پیوسته از این که نقش یک قربانی را بازی کرده اید ولی هیچ کس چنین کاری برای شما نمی کند، رنج نمی برید.
شما با کمی دقت می توانید یک دوست نزدیک را که یک مادر خوب و دلسوز است، پیدا کنید که یک روز در هفته برای انجام کاری نیاز دارد که از فرزندش مراقبت شود. خب شما هم همین نیاز را دارید و کافی است روزهایی را که می توانید تمام وقت در منزل باشید، با هم هماهنگ کنید و یک روز در هفته شما از فرزند دوستتان مراقبت کنید و یک روز در هفته هم او این کار را برای شما انجام دهد.بدین ترتیب به راحتی می توانید اهداف شخصی خود را نیز حتی یک روز در هفته دنبال کنید.

زهره حریری با خدا
دبیر آموزش و پرورش
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید