پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اتصالات جدید-ضد زمین لرزه


یک کابل فولادی تقویت‌شده فوق‌العاده قوی و میله‌های فولادی نرم و چکش‌خوار، مانع از وارد آمدن خسارت به ساختمان می‌شوند. وقتی زمین‌لرزه رخ می‌دهد، در طول لرزش زمین میله‌های فولادی نرم اندکی کشیده می‌شوند و بلافاصله ساختمان را به‌جای اول خود باز می‌گرداند. این اجزاء فولادی بدین‌ترتیب نیروی لرزه‌ای را پیش از آنکه بتواند به سازه حمله کند منتقل می‌کند و در نتیجه خسارت کمتری به شاه‌تیرها و دیوارها و سقف‌ها وارد می‌آید.
● اتصال‌سنج
امتحان و اندازه‌گیری، مهم‌ترین قدم عیب‌یابی، تعمیر و نگهداری انواع دستگاه‌ها است. برای هر دستگاه، وسیله اندازه‌گیری خاصی طراحی شده است. در برق ساده‌ترین و باارزش‌ترین دستگاه، یک مولتی‌متر ساده است که با آن می‌توان ولتاژ جریان و مقاومت را اندازه‌گیری کرد. وسیله‌ای را که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، در واقع، یک اهم متر است. با این تفاوت که مقدار اهم برای ما چندان اهمیتی ندارد، بلکه فقط می‌خواهیم بدانیم اتصال بین دو نقطه از مدار برقرار است یا نه. مثلاً می‌خواهیم یک لامپ، اتو، یک تکه سیم، ترانسفورماتور و ... را امتحان کنیم و از متصل بودن دو سر این نوع ادوات، مطلع شویم.
● اتصال شیمیائی - نوع
فعالیت شیمیائی و تشکیل اتصال نیمه تمایل اتم‌ها به از دست دادن یا گرفتن الکترون‌ها برای رسیدن به یک حالت پایدار ساختمان گاز بی‌اثر یعنی حالت هشت‌تائی (اکتت) S۲P۲ الکترون‌ها در آخرین لایه است.
بنابراین در مرحله اول الکترون‌های آخرین لایه یعنی لایه‌ای که الکترون‌های آن نسبت به ساختمان یک گاز بی‌اثر زیاد یا کم است. در تشکیل اتصال شرکت می‌کنند. این الکترون‌ها را الکترون‌های ظرفیت می‌نامند. در این حالت ظرفیت یا قدرت ترکیب یک اتم به‌طور وسیعی بستگی به این الکترون‌ها دارد.
● نوع اتصال شیمیائی
واکنش‌ اتم‌ها برای تولید یک ترکیب با ساختمان گاز بی‌اثر بدو راه کلی و اساسی انجام می‌گیرد.
۱) اتصال یونی یا الکترو والانس
به‌وسیله انتقال کامل الکترون‌ها از یک اتم به اتم دیگر صورت می‌گیرد و در نتیجه تولید ذرات باردار یا یون‌ها می‌شود.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید