جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

چای، برگ مقدس


چای، برگ مقدس
دو نوع اصلی چای، چای سیاه و سبز، هر دو از یك گیاه تهیه می‌شوند و حاوی آلكالوئیدهای متعددی از قبیل كافئین، تئوپرومین و زانتین هستند كه همه دارای اثر محرك مشابه هستند. یك فنجان چای حدود ۵۰ میلی گرم كافئین دارد كه سیستم عصبی شما را تحریك می كند و عكس العمل های بدن را بهبود بخشیده، خستگی را كاهش می دهد و احساسی از سلامتی و شادابی را برای شما به ارمغان می آورد.
بیش از ۴۰۰۰ سال است كه چای در چین به عنوان گیاهی با اثرات دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. براساس یك افسانه چینی، چای توسط امپراتور شن نانگ، ۲۷۳۷ سال پیش از میلاد مسیح كشف شده است. یك افسانه دیگر می گوید چای توسط یك مرتاض هندی به چین آورده شده اما كشف چای در هر كجا اتفاق افتاده باشد امروز یكی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است. در بعضی از كشورهای آسیایی سرو و نوشیدن چای به نوعی هنر تبدیل شده است و مراسمی خاص دارد كه در آن دمای آب مصرفی برای تهیه چای به دقت اندازه گیری شده و دم كردن آن نكات و آدابی خاص دارد. به عنوان مثال مراسم چای معروف ژاپنی ها یك مراسم باستانی است و ریشه در آئین ذن و بودا دارد و به گرامیداشت زیبایی های زندگی روزمره اشاره دارد.
پزشكان یونانی چای را برای درمان آسم، سرماخوردگی ها و برونشیت تجویز می كردند و در یونان باستان به آن عنوان «برگ مقدس» داده بودند.
خواص محرك چای بر روی بخش هایی از سیستم عصبی تاثیر می گذارد كه وظیفه تنظیم تنفس، گوارش و گردش خون را برعهده دارند. نوشیدن چای موجب رفع گرفتگی برونش ها در بیماران آسمی می شود. همچنین ضربان قلب را افزایش داده و رگ های خونی محیطی را منبسط كرده موجب كاهش جریان خون در ناحیه شكمی و افزایش آن در مغز و كلیه ها می شود. افزایش جریان خون در كلیه ها خود باعث دفع بیشتر اوره می شود. میزان قابل توجه تنین در چای از غشاء مخاطی در بدن محافظت می كند. از این رو ابتلا به ذكام را تقلیل داده و خونریزی از بینی را كنترل می كند و در نتیجه در درمان بیماری هایی مانند سینوزیت و اسهال كمكی مفید محسوب می شود.
تحقیقات نشان می دهد تنین موجود در چای در از میان بردن عفونت هایی از قبیل آنفلوآنزا و تبخال موثر است. مطالعاتی كه در ژاپن بر روی چای سبز انجام شده است نشان می دهد چای سبز می تواند از پیشرفت انواع خاصی از سرطان ها جلوگیری كند و در میان افرادی كه به صورت مستمر چای سبز می نوشند درصد كمتری از ابتلا به سرطان معده گزارش شده است. چای دارای آنتی اكسیدان هایی است كه از بدن در برابر بیماری هایی چون سرطان و نارسایی های قلبی محافظت و پروسه پیری را كند می كنند.
چای برای مصارف درمانی خارجی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از چای تازه دم سرد شده برای تمیز كردن سوختگی ها و زخم ها و همچنین شست وشوی چشم از سال ها پیش متداول بوده است. خاصیت قابض چای موجب توقف خونریزی در بریدگی ها و زخم ها شده و از آنها در برابر ایجاد عفونت محافظت می كند.
چای سرد لوسیونی ایده آل برای ترمیم جراحات است و می توان از آن به عنوان دهان شویه برای تسكین زخم های دهانی و بهبود خونریزی لثه ها سود برد. فلوئور طبیعی موجود در چای نیز بروز پوسیدگی در دندان ها را كاهش می دهد.
اما با وجود فواید متعددی كه چای دارد در مصرف آن نباید زیاده روی كرد. زیاده روی در نوشیدن چای طی زمانی طولانی می تواند موجب بروز اضطراب، بی خوابی، حمله های عصبی، افسردگی، میگرن، بی نظمی و تپش قلب شود. نوشیدن چای برای افرادی كه از گاستریت و زخم معده رنج می برند توصیه نمی شود زیرا چای ترشح آنزیم های گوارشی را تحریك می كند. نوشیدن چای به مقدار زیاد با بروز یبوست، نفخ و سوءهاضمه به ویژه در افراد مسن مرتبط شناخته شده است. همچنین صرف چای بلافاصله پس از خوردن غذا می تواند مانع جذب آهن و روی موجود در غذا شود از این رو به ویژه در خانم های باردار به دلیل اهمیت جذب این فلزات در دوران بارداری باید فاصله مناسبی میان صرف غذا و نوشیدن چای در نظر گرفت. مصرف قند یا مواد قندی به مقدار زیاد همراه با چای نیز در افرادی كه به دفعات در طول روز چای می نوشند خود می تواند موجب بروز ناراحتی ها و بیماری های متعدد شود.

سپیده سلیمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید