جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شباهت به والدین، گزینه اول انتخاب همسر


شباهت به والدین، گزینه اول انتخاب همسر
آیا می دانید چرا بعضی از زنان در انتخاب همسر به مردانی كه مو یا رنگ چشمان شان به تیرگی می‌زند، علاقه مندند؟ و یا چرا بعضی از مردان به زنانی كه چشم های روشن و موهای طلایی دارند گرایش پیدا می‌كنند؟ كشش و میل ما برای جذاب یافتن همسر آینده به مقدار زیادی مادرزادی است. این ادعا نتیجه پژوهش هایی است كه به رابطه بین شكل صورت، دیگر اجزای بدن و تناسب اندام پدر و مادر با سلیقه انتخاب همسر آینده پرداخته است. براساس این تحقیقات كه توسط دیوید پرت استاد دانشگاه سنت آندروز انگلیس انجام گرفت، مردان برای انتخاب همسر آینده به دنبال زنانی هستند كه رنگ مو و چشم شان به مادرشان شبیه باشد و بالعكس زنان اغلب پیشنهاد ازدواج فردی را قبول می كنند كه بیش از همه به پدرشان شباهت داشته باشد. تنها تفاوتی كه زنان و مردان در این پژوهش از خود نشان دادند این بود كه مردان با درصد خیلی بالایی شباهت به مادرشان برایشان مهم بود ولی زنان به پدر و مادر.پژوهش دیگری نشان می دهد، علاوه بر شكل و شمایل، معیار سن همسر آینده نیز با سن پدر و مادر بستگی دارد. در این تحقیق كه بر روی ۸۳ دانشجوی دختر و پسر بالا و پایین سی سال انجام گرفت، مشخص شد دخترانی كه پدر و مادر مسن تری دارند زمان ازدواج خیلی كم به افراد جوان فكر می كنند و اغلب تمایل دارند با مرد جاافتاده تری ازدواج كنند. مردان نیز همانند زنان برحسب بالایی سن پدر و مادر به زنان جاافتاده تر جهت همسری گرایش داشتند با این تفاوت كه در دوستی های كوتاه بیشتر زنان جوان و زیباتر را انتخاب می كنند.
روانشناسان بر این عقیده اند كه زیبایی شناسی امری عمومی نیست و سلیقه ای است. در این سلیقه چگونگی شكل و شمایل پدر و مادر نقش مهمی ایفا می كند.
دیوید پرت می گوید: پیش- عشق (Vorliebe) امری تكاملی است، انتخاب همسر بر حسب شباهت به پدر و مادر امری ژنتیكی است كه بقای انسان را دربر داشته و دارد تا از انقراض نسل جلوگیری كند.

علی صیامی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید