پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۲۱ مهر: در شهر چه گذشت؟!


۲۱ مهر: در شهر چه گذشت؟!
در چند سال اخیر با توجه به افزایش سرعت زندگی در شهر‌های بزرگ و کمبود وقت برای آشپزی، مشتریان رستوران های فست فود به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده‌اند.
در این رستوران‌ها، انواع غذاهای سرخ کردنی از همبرگر گرفته تا مرغ سوخاری و سیب‌زمینی عرضه می‌شود.
این در حالی است که برخی از رستوران‌ها از پاکت‌های کاغذی برای سرو کردن سیب‌زمینی
سرخ کرده استفاده می‌کنند.
هرچند استفاده از این پاکت‌ها در سراسر جهان باب است اما برخی از انواع این پاکت‌ها که در کشورمان مصرف می‌شوند از کیفیت لازم برخوردار نبوده و به محض تماس سیب‌زمینی داغ به اصطلاح وا می‌روند.
از سوی دیگر، بخار سیب‌زمینی‌ها این پاکت‌ها را خیس کرده و ظاهر آنها را ناخوشایند می‌کند و گاهی هم تکه‌هایی از پاکت مقوایی به سیب‌زمینی‌ها می‌چسبند.
خوب است که مدیریت رستوران‌ها به کیفیت این پاکت‌ها نیز توجه داشته باشند.
● سبزی پاک شده با ضایعات
این روز‌ها نوع آماده به مصرف هرچیزی در بازار وجود دارد. در واقع در صورتی که جیبی پر پول وجود داشته باشد، می‌توان از ساده‌ترین کار‌های منزل نظیر سبزی پاک کردن هم صرفنظر کرد و با پرداخت بهایی چند برابر یک کیلو سبزی پاک نشده، یک ظرف کوچک سبزی پاک شده خریداری کرد اما با وجود اینکه روی بسته‌بندی این سبزی‌ها نوشته شده‌است: «پاک شده و ضد عفونی شده»
در برخی موارد مشاهده می‌شود که هیچ یک از این ۲ شعار رعایت نشده است. به عنوان مثال، گاهی این سبزی‌ها اصلا پاک نشده‌اند و تنها ریشه‌های آنها قطع شده است و بدون تردید برای آنکه بتوان آنها را روی میز غذا گذاشت باید یکبار دیگر سبزی را پاک کرد.
از سوی دیگر، گاهی هم در بین سبزی‌های پاک شده آثار گل و لای مشاهده می‌شود که نشان‌ دهنده شست‌و شوی ناکافی و بی‌دقت آنهاست.
با توجه به اینکه مردم این سبزی های آماده را به نیت پاک‌ شده و ضد عفونی شده بودن خریداری می‌کنند، تولید‌کنندگان باید توجه بیشتری به نحوه آماده‌سازی این سبزی‌ها داشته باشند.
● جاده رنگ و رو رفته
در برخی نقاط دور افتاده شهر‌ها و روستا‌ها، گاهی اوقات تابلوهای راهنمایی و رانندگی‌ای دیده می‌شود که از صحت و سلامت لازم برخوردار نیستند و نیاز به تعمیرات اساسی دارند.
گاهی به نظر می‌رسد تعدادی از آنها- همانند آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید- به راننده می‌گوید «به جاده رنگ و رو رفته نزدیک می‌شوید» البته این پیام، مفهوم اصلی تابلو نیست، بلکه رنگ پریدگی، زنگ‌زدگی و خلاصه کج و معوج بودن آن، در نگاه نخست این تصور را در ذهن ایجاد می‌کند.
از سوی دیگر، شاید یکی از دلایلی که بسیاری از مردم، جرأت مسافرت به نقاط دورافتاده و حتی دیدنی را ندارند به دلیل نبود تابلو‌های سالم، گویا و کافی در جاده‌های این مناطق باشد.
گاهی اوقات حتی در مورد آثار تاریخی و مناطق دیدنی، تنها تابلوی رهنمون به آنجا، اهالی بومی منطقه هستند که یکی از کار‌های روزمره‌شان راهنمایی مسافران است.
● ایستگاه مجازی
ترافیک‌ سنگین صبحگاهی و عصرگاهی باعث شده پایانه‌های مسافربری به ایستگاه‌های مجازی تبدیل شوند که گویی فقط برای مسافران تعبیه شده‌اند.
برای نمونه در میدان‌های بزرگ شهر می‌توان رانند‌ه‌های خطی را مشاهده کردکه بدون ورود به پایانه، خودرو را نزدیک خروجی آن متوقف می‌کنند، سپس از همانجا سفارش ۴ مسافر
دست به نقد می‌دهند تا زحمت دور زدن میدان و ورود به پایانه را نکشند.
مسافرانی هم که دقایق طولانی را در انتظار مسافربران خطی ایستاده‌اند به یکباره باید پایانه خالی از خودرو را به قصد خیابان ترک کنند تا خودروی مسافربر میانبری و زرنگ را از دست ندهند.
این در حالی است که پایانه‌های شهر به منظور جلوگیر‌ی از راهبندان‌های ناشی از ازدحام خودروها در کنار میادین شهر ساخته شدند.
حال آنکه شیوه غیر مسئولانه برخی از مسافربر‌ها ترافیک را به این میدان‌ها بازگردانده است.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید