جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ماسومنت Masoument


ماسومنت Masoument
● اشکال دارویی :
قرص های ۵۰۰ میلی گرمی در بسته های ۱۰۰ و ۲۰ عددی
● موارد مصرف :
درمان سرفه با استفاده از گیاهان دارویی در طب گیاهی امری رایج است قرص ماسومنت شرکت ابن ماسویه با ترکیبی از نعناع و شیرین بیان جهت انواع سرفه های خشک و ترشح دار با توجه به فرمولاسیون چند گیاهی (Polyherbal formulation ) : جهت افزایش اثر دارو تولید می شود .
● اجزاء فرآورده :
▪ نعناع : با نام علمی Mentha piperita از تیره Labiatae دارای ساقه چهارگوش و به رنگ قرمز مایل به بنفش یا مایل به ارغوانی است . قسمت مورد استفاده آن برگ و یا سرشاخه های گلدار است .
▪ شیرین بیان : با نام علمی glycyrrhiza glabra گیاهی است علفی ، پایا و از خانواده پروانه واران papillionaceae ، ریشه آن مورد استفاده قرار می گیرد .
● مواد موثره :
▪ نعناع : منتول ، منتون و …
▪ شیرین بیان : گلی سیریزین ،‌گلی سیرینیک اسید و …
● آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر :
در درمان سرفه های خلط دار نرم کننده ها (demulcent) و ضد عفونی کننده ها (antiseptic) جهت نرم کردن التهابات و کاهش ترشح خلط استفاده می شود . اسانس نعناع که حاوی منتول است بعنوان یک بی حس کننده موضعی جهت کاهش تحریکات موثر است همچنین تا حدودی دارای اثر انتی سپتیکی خفیف است و عموماً بعنوان یک خلط آور تحریکی استفاده می شود منظور از تحریکی (Stimulant Expectorant) اشاره به حالتی است که دارو تقویت کننده و اثر آنتی سپتیکی جهت بازسازی و خروج ترشحات دارد . منتول موجود در اسانس نعناع در فعالیت گیرنده های سرمای موجود در حنجره که در رفلکس سرفه نقش دارند تاثیر می گذارد در نتیجه منتول با ۴ مکانیسم زیر بر سرفه تاثیر دارد .
۱) اثر آنتی سپتیکی
۲) بی حسی موضعی
۳) اثر بر گیرنده سرما موجود در حنجره
۴) مهار تنفسی از طریق تحریک گیرنده های سرما راههای هوایی فوقانی دستگاه تنفسی
شیرین بیان می تواند به طریق مناسبی بعنوان نرم کننده موثر باشد اما مشتقات شیرین بیان به نظر می رسد که دارای یک اثر ضد سرفه مرکزی مشابه کدئین باشد شیرین بیان بعنوان یک خلط آور نیز عمل می کند همچنین دارای یک اثر ضد ویروسی و تحریک کننده سیستم ایمنی بدن می باشد. (A و ۴ و ۳ و ۲و ۱)
● موارد مصرف قرص ماسومنت :
۱) سرفه های خشک و خلط آور
۲) درمان علامتی سرماخوردگی
۳) خوشبو کننده و ضد عفونی کننده دهان
۴) کاهش حساسیت و خارش گلو
● مقدارمصرف :
۲ قرص هر ۳ الی ۴ ساعت جویده یا مکیده شود
● موارد احتیاط :
۱) بیماران مبتلا به رفلکس معده ای ـ روده ای
۲) مبتلایان به سنگ کیسه صفرا (۵)
۳) بیماران مبتلا به نارسایی شدید کبدی ، قلبی ، کلیوی
● تداخل دارویی :
منتول موجود در قرص موجب کاهش فشار اسفنکتر تحتانی مری و تشدید رفلکس معده ای ـ روده ای می شود در نتیجه با داروی سیساپراید cisapride که در درمان این رفلکس استفاده می شود تداخل اثر دارد
● عوارض جانبی :
مصرف طولانی مدت شیرین بیان ایجاد عوارض شبه مینرالوکورتیکوئیدی می کند . هیچ عارضه جانبی در مصرف درمانی نعناع وجود ندارد.
● مصرف در حاملگی وشیردهی :
ایمنی مصرف این فرآورده در دوران بارداری وشیر دهی به اثبات نرسیده است با این وجود منافع آن در برابر مضار آن باید سنجیده شود.
منبع : پایگاه جامع اطلاع رسانی پزشکان ایران


همچنین مشاهده کنید