پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

شناخت قبل از صمیمیت


شناخت قبل از صمیمیت
اگر می خواهید ازدواج، روابط عاطفی و اجتماعی را آنطور که میل دارید ایجاد کنید به این نکته توجه ویژه ای داشته باشید:
«قبل از شروع صمیمیت، سؤالات خود را بپرسید.»
در جلسات مشاوره دیده شده وقتی از شخص می خواهیم سؤال های خود را از طرف مقابل بپرسد، زود جبهه می گیرد: «مگر من جاسوس هستم » یا «مبادا به او احساس بازجویی یا تفتیش دست دهد »
سؤالی که اینجا مطرح می شود، این است: آیا حاضرید یک ضبط صوت سی دی دار را بدون این که بپرسید چه قابلیت ها و ضمانتی دارد بخرید یا این که آیا قبل از سفر بدون هیچ سؤال از آژانس مسافرتی بلیت تهیه می کنید و هتل می خواهید به نظر نمی آید در روابط انسانی و بخصوص روابط عاطفی نیز باید سؤالی بپرسیم
در اولین ملاقات ها باید سؤالات پرسیده شود تا شما تصمیم بگیرید آیا بیشتر درگیر مسائل عاطفی شوید یا خیر. اصولاً قرار نیست منتظر بمانید آنقدر صمیمی بشوید تا دیگر نتوانید حقیقت را در مورد او بپذیرید و یا به زور به خود بقبولانید که همین است که هست.
ممکن است فکر کنید سؤال پرسیدن رمانتیک نیست و این کار، علاقه و عاطفه را از بین می برد. پژوهش ها نشان داده ما از دوست جدیدمان سؤال نمی پرسیم چون: «نمی خواهیم جواب ها را بدانیم!»
شاید هم بعضی ضرب المثل های غلط، راهنمای راه سعادتتان شده است:
«جهالت مایه سعادت است!»، «هرچه کمتر بدانی، راحت تری!» این مثل ها ابداً در علم جدید معنا ندارد، بلکه «هرچه کمتر بدانید به شما آسیب بیشتری می رسد».اگر می خواهید مطمئن شوید که شروع این رابطه و صمیمی تر شدن به نفع هر دو نفر است یا نه، لازم است در موارد زیر سؤالاتی بپرسید و خود نیز توضیحاتی هرچند کوتاه بدهید:
▪ وضعیت خانوادگی و کیفیت روابط خانوادگی
▪ روابط عاطفی گذشته و دلایل به هم خوردن آنها به طور کلی (بیان جزئیات موجب ناراحتی طرفین می شود و جایز نیست)
▪ درس های آموخته شده از تجارب زندگی
▪ اخلاقیات، ارزش ها و دیدگاه های اخلاقی
▪ دیدگاه های عاطفی، تعهد و ارتباط
▪ فلسفه مذهبی و روحی (که این جنبه ها بسیار مهم است)
▪ اهداف حرفه ای و شخصی
وقتی درباره موارد فوق سؤال می پرسید خودتان تعجب خواهید کرد که چگونه ظرف ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به یک دنیا نکات ضروری و مهم درباره شخص مقابل دست یافته اید که اثرات بسیار مثبتی روی تصمیم گیری شما می گذارد.
آیا عالی نیست که تا جایی که امکان دارد یک شخص را بشناسید و او شما را بشناسد و بعد تصمیم بگیرید که صمیمی تر بشوید یا به طور انحصاری تری با او رفت و آمد کنید
پرسیدن سؤال در زمینه های اساسی فوق روابط شما را مستحکم و پر از امید و عشق و آرامش می کند.

[ فرزانه صداقت‎/ روانشناس]
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید