جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۸ اکتبر ۲۰۰۴ ـ وضعیت رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۰۴ آمریکا، پانزده روز پیش از انتخابات: مسابقه یا معارضه؟


۱۸ اکتبر ۲۰۰۴ و پانزده روز مانده به انتخابات عمومی آمریکا که پرهیجان ترین انتخابات ۶۰ سال گذشته این کشور خوانده شده است ، آگهی های تبلیغاتی دارند رقابت و مسابقه دو دسته اصلی را به معارضه دو طرف تبدیل می کنند. ظاهرا آگهی های معارضه انگیز از سوی گروههای پراکنده و ناهماهنگ دو جناح به رسانه ها داده می شوند و محتوای آنها نشان می دهد که کنترل بر آنها نیست. محتوای برخی از آگهی ها اضطراب آور خوانده شده است. برای مثال: در یک اعلان تلویزیونی، هواداران جورج بوش فیلم تبلیغاتی کوتاهی ساخته اند که مادری را نشان می دهد که کودکانش را در نهایت شوق و محبت و با رعایت احتیاط کامل در اتومبیل قرار می دهد. ضمن پخش تصویر، یک گوینده می گوید: اگر رئیس جمهور سازشکار ( لیبرال ) باشد، به منزله ارسال دعوتنامه به تروریستهاست که به آمریکا آیند و بچه های عزیزتان را بکشند!. در آگهی دیگر هواداران جورج بوش آمده است: هر رای که به جان کری داده شود یک رای به ایجاد ناامنی در آمریکا خواهد بود.
در برابر، هواداران «جان کری» یک فیلم تبلیغاتی از تلویزیونها پخش می کنند که انفجار بزرگی را در عراق نشان می دهد که متعاقب آن اجساد و مجروحان حمل می شوند، زنان شیون کنان موی سر خود را می کٍشند و سایرین برضد آمریکا شعار می دهند و صدای گوینده می آید که می گوید: این حملات غیر ضروری آمریکاست که بذر تروریسم می کارد و تروریسم را گسترش می دهد. یک اعلان دیگر طرفداران جان کری، بن لادن را در حال سوار شدن به یک هواپیمای باری نشان می دهد و گوینده می گوید که اگر دولت بوش بازرسی هواپیماها را به هواپیماهای باری تعمیم داده بود احتمال حمله تروریستها از این طریق کمتر می شد. هواداران کری همچنین از موضوع ضیافت شام ۴۵۰ هزار دلاری وزارت امنیت ملی که در جراید انتشار یافته به صورت حربه ای برضد بوش استفاده می کنند و آن را ولخرجی از جیب ملت می خوانند.
تنی چند از مورخان بنام آمریکایی دیشب اخطار کردند که این نوع تبلیغ و تنظیم اعلان نقض غرض از دمکراسی و اخلال در اصول آن است و در مردم ایجاد ترس و اضطراب می کند . قرار نبود که چنین اعلان هایی داده شود و اذهان عمومی به این صورت تغییر آنی یابد و خواستار تنظیم ضابطه برای اعلانهای تبلیغاتی هوادارن نامزدهای انتخاباتی شده اند که خود را مقید به رعایت قواعد نمی دانند. دیروز دکتر «وست» استاد درس حکومت در دانشگاه «براون» هشدار داد: در این دوره تبلیغات از مسیر اصلی خارج شده و به دست این و آن افتاده و اگر این روال ادامه یابد اصالت دمکراسی آمریکا در جهان زیر سئوال خواهد رفت.
برخی از مردم عادی که از جان کری حمایت می کنند گفته اند که در پشت پرده، این اعلانها با حمایت و تشویق کارخانه ها و کمپانی های بزرگ که محدودیت قانونی برای کمک به جورج بوش دارند به رسانه ها داده می شود. این گروه برای اثبات ادعای خود می گویند که آیزنهاور در آخرین سال حکومت خود گفته بود که اگر صاحبان کمپانی های بزرگ و کارخانه های اسلحه سازی بیش از این قدرت یابند، دمکراسی آمریکا از مسیر درست خارج خواهد شد که این هشدار اینک تحقق یافته است.
در فلوریدا که سه میلیون و دویست هزار هیسپانیک دارد و عمدتا ( جز ۴۵۰ هزار کوبایی تبارشان ) تمایل به حزب دمکرات دارند همچنان نسبت به دقت ماشین های
رای گیری ابراز تردید می شود و....
دو نامزد اصلی تا این تاریخ ( ۱۸ اکتبر ) هنوز موفق نشده اند نظر بسیاری از مرددها را تغییر دهند که خواهان یک حزب بزرگ سوم در آمریکا شده اند . گفته شده است که
سرنوشت انتخابات آمریکا در دست هشت ایالت با ۹۹ رای الکترال است و همین ایالتها صحنه مبارزه شدید دو نامزد خواهد بود. وضعیت در سایر ایالت ها تقریبا روشن است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید