پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۱۵ اکتبر سال ۱۵۰۰میلادی ـ ... به این سان، در اکتبر سال ۱۵۰۰ نخستین چینی روانه فضا شد


۱۵ اکتبر سال ۱۵۰۰میلادی ـ ... به این سان، در اکتبر سال ۱۵۰۰ نخستین چینی روانه فضا شد
نیمه اکتبر سال ۱۵۰۰میلادی «وان هو» یکی از مقامات وقت چین در یک آزمایش پرواز به فضا جان خود را از دست داد. این آزمایش برحسب نوشته سه منبع که هر سه از یادداشتهای منشی «وان هو» استفاده کرده اند در یکی از این سه روز: ششم ، سیزدهم و یا ۱۵ اکتبر سال ۱۵۰۰ میلادی انجام گرفته بود. یادداشتهای منشی وان هو که در مراسم پرتاب او به فضا حضور داشت به صورت کتاب در آمده و به زبان انگلیسی هم ترجمه شده است. دولت جمهوری توده ای چین به همین مناسبت درست ۵۰۳ سال پس از اقدام «وان هو» ساعت ۹ بامداد ۱۵ اکتبر ۲۰۰۳ به وقت صحرای «گبی» در مغولستان چین، سرهنگ ۳۸ ساله خلبان «یانگ لی وی» با سفینه «کشتی آسمانی شماره ۵» به مدار زمین فرستاد و ۱۳ اکتبر ۲۰۰۵ در همان ساعت دو فضانورد چینی به فضا فرستاده شدند که همچنان کره زمی را دور می زنند. قطعا آزمایش بعدی، ششم اکتبر خواهد بود تا هر ۳ روزی را که طبق تقویم شمسی میلادی به دست داده شده است تجدید شود. تقویم چینیان قمری است.
باید دانست که چینیان باروت را دو هزار سال پیش اختراع کرده بودند ولی از نیروی آن تنها در جشن ها و در آتشباری استفاده می کردند که مارکوپولو ایتالیایی در طول اقامت در چین آن را مشاهده و طرز تهیه اش را در کتاب خاطرات خود (مسافرت ها) به اروپاییان آموخت که با استفاده از آن توپ و تفنگ ساختند و سرزمین های دیگران را گرفتند و استثمار کردند و هنوز هم احساس برتری می کنند.
در آن روز « وان هو » ۴۷ لوله پر از باروت را که به صورت راکت درآورده بود در اطراف یک صندلی بزرگ بست و در حالی که دو بادبادک (بالک مانند) به دست گرفته بود بر صندلی نشست و از نوکرانش خواست که او را به صندلی ببندند و سپس همزمان زیر لوله های حاوی باروت، شعله آتش قرار دهند . منشی او (نویسنده شرح رویداد) که در عملیات پرتاب شرکت داشت نوشته است: از زیر لوله ها، شعله های ناشی از انفجار باروت همراه با صدای مهیبی که همه مارا کر کرد بلند شد و صندلی به آسمان رفت و از نظر ناپدید شد. وی ننوشته است که بر سر اربابش چه آمد، ولی وقایع نگار دربار « مینگ » ها که از سال ۱۳۶۸ تا ۱۶۴۴ بر چین حکومت کردند در ذیل این روز (طبق تقویم قمری چین) نوشته است که شبان ها قطعات بدن «وان هو» را که به اندازه ریگ بیابان شده بودند جمع آوری کرده بودند که عینا به امپراتور گزارش شد.
سرهنگ «یانگ لی وی» که ۱۵ اکتبر ۲۰۰۳ با سفینه «کشتی آسمانی شماره ۵ » به مدار زمین رفت، در نخستین پیام خود گفته بود که امیدوار است برای ارتش آزادیبخش چین افتخار فراهم سازد.
مقامات چینی در پی آزمایش ۱۳ اکتبر ۲۰۰۵ اظهار داشتند که گام بعدی تسخیر ماه و سایر ستارگان و استقرار یک ایستگاه دائمی در مدار زمین خواهد بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید