جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چند تا دندان داریم؟


چند تا دندان داریم؟
بچه‌ها ۲۰ تا دندان دارند: ۸ تا دندان پیش، ۴ تا نیش، ۸ تا آسیا. این دندان‌ها شیری هستند. دندان‌های شیری دندان‌های کوچکی‌اند که انگار مخصوص دهان کوچک بچه‌ها هستند. آدم بزرگ‌ها ۲۸ دندان دارند. به علاوه ۴ تا دندان عقل هم به این ۲۸ تا اضافه می‌شود.
● چرا دندان‌های ما یک شکل نیستند؟
دندان‌های جلو به درد بریدن غذاها می‌خورند. آن‌ها صاف و برنده‌اند. دندان‌های نیش برای پاره کردن گوشت مناسب‌اند آن‌ها نوک تیزند. دندان‌های آسیا بزرگ و پهن هستند. آن‌ها به درد له کردن غذاها می‌خورند.
● چرا بعضی‌ها دندان‌هایشان را سیم‌پیچی می‌کنند؟
بعضی وقت‌ها دندان‌ها کج در می‌آیند. یعنی آن‌ها زیادی جلو می‌آیند، یا از هم فاصله می‌گیرند یا انگار روی هم قرار می‌گیرند. برای این‌که چنین دندان‌هایی صاف شوند، باید آن‌ها را سیم‌پیچی کرد یا روی آن‌ها پلاک گذاشت.
● بهتر است بدانی!
▪ دندان‌های عقل در حدود ۱۸ سالگی در می‌آیند. شاید هم اصلاً درنیایند!
▪ بعضی‌ها دندان عقل ندارند یا فقط جوانه‌هایی از دندان عقل دارند که از لثه‌شان بیرون نیامده است.
● چرا آب لیمو زبان را می‌سوزاند؟
اگر زبان را از نزدیک ببینید، روی آن برجستگی‌های کوچکی می‌بینید. به این برجستگی‌ها پُرز می‌گوییم. پرزهای زبان مزه غذاها را به ما اطلاع می‌دهند. یعنی شیرینی، شوری، ترشی و تلخی. ما ترشی لیمو را با پرزهای دو طرف زبان می‌فهمیم. چون لیمو خیلی ترش است، ترشی آن زبان ما را می‌زند.
● آب دهان چه فایده‌ای دارد؟
آب دهان خیلی مهم است. چون هم میکروب‌ها را می‌کشد، هم دهان را مرطوب نگه می‌دارد. وقتی غذا می‌خوریم، آب دهان لقمه‌هایمان را خیس می‌کند و به این ترتیب هضم غذا از همین‌جا شروع می‌شود. خیس شدن غذا با آب دهان کار معده را خیلی راحت‌تر می‌کند.
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید