جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

رقابت ماشین های متفکر


رقابت ماشین های متفکر
در این آزمون که «تست تورن» نام دارد ماشین ها باید سعی کنند کاری کنند که مخاطبان شان فکر کنند که آنها انسان هستند و نه کامپیوتر.
آیا ماشین ها فکر می کنند؟ این سوال توسط ریاضیدان معروف آلن تورن مطرح شد. نیم قرن بعد از طرح این سوال قرار است شش کامپیوتر در مکالمه با انسان ها قرار گیرند و سعی کنند پاسخی مثبت به این سوال بدهند. در این آزمون که «تست تورن» نام دارد ماشین ها باید سعی کنند کاری کنند که مخاطبان شان فکر کنند که آنها انسان هستند و نه کامپیوتر. این تست شامل یک مکالمه متنی در مورد موضوعات مختلف است اگر پاسخ های کامپیوتر مانند پاسخ انسان ها باشد در تست تورن قبول شده و می توان گفت که ماشین مزبور می تواند «فکر» کند. هنوز هیچ کامپیوتری در این تست قبول نشده است اما یکشنبه آینده راس ساعت ۹ صبح قرار است که شش برنامه کامپیوتری به پاسخ چندین پرسشگر پاسخ دهند و برای نیل به مقام «ماشین های متفکر» به رقابت بپردازند. در صورت برنده شدن هر یک از این برنامه ها، عمده ترین پیشرفت بعد از برنده شدن کامپیوتر شرکت ای بی ام موسوم به Deep Blue در مسابقه شطرنج با گیری کاسپارف در سال ۱۹۹۷، رقم خواهد خورد. در عین حال در صورت برنده شدن هر یک از این برنامه ها، سوالاتی جدی در مورد «آگاهی» کامپیوترها مطرح خواهد شد و اینکه آیا انسان ها حق دارند این «آگاهی» را دستکاری کنند یا خیر. اسامی شش کامپیوتری که در این مسابقه شرکت خواهند کرد عبارتند از «آلیس»، «برادر ژروم»، «البوت»، «یوجین گوستمن»، «جبروکی»، و «آلترا هل». نرم افزار برنده مدال طلای ۱۸ عیار و ۱۰۰ هزار دلار جایزه هوش مصنوعی را به خود اختصاص خواهد داد.
تست توسط «بازجویان انسانی» صورت خواهد گرفت که پشت دستگاهی خواهند نشست. صفحه کامپیوتر به دو نیم تقسیم خواهد شد. محتوای نیمی از صفحه توسط انسانی که دیده نمی شود تولید می شود و محتوای نیمه دوم صفحه توسط نرم افزار کامپیوتری ارائه می شود. سپس بازجو شروع می کند سوالاتی را در هر دو نیمه صفحه مطرح می کند بعد از پنج دقیقه از بازجو خواسته می شود که قضاوت کند که کدام نیمه صفحه مربوط به ماشین است و کدام مربوط به انسان. اگر پاسخ «بازجو» درست نباشد، ماشین برنده می شود. ماشین تنها باید ۳۰ درصد از بازجوکنندگان را به تردید بیندازد تا برنده اعلام شود.
منبع : روزنامه هموطن سلام


همچنین مشاهده کنید