جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نمونه پروتکلهای هر یک از شبکه ها، تکنولوژیهای ارتباطی، نمونه تجهیزات، توپولوژیها را به همراه چند نمونه مثال ذکر کنید؟


نمونه پروتکلهای هر یک از شبکه ها، تکنولوژیهای ارتباطی، نمونه تجهیزات، توپولوژیها را به همراه چند نمونه مثال ذکر کنید؟
● پروتکل TCP/IP (Transmission Control Protocol/Internet Protocol ) :
مهمترین کاربرد این پروتکل در شبکه اینترنت ا ست . همچنین سیستم عامل ویندوز NT از این پرتو کل استفاده می کند.
● پروتکل Net BEUI (Net BIOS Extended User Interface) :
این پروتکل ساده ترین پروتکل ارتبا طی برای شبکه های محلی کوچک می باشد .
● پروتکل X.۲۵ :
مجموعه ای از پروتکل هایی است که در شبکه های سویچینگ بسته (Packet Switchings networks) بکار می روند.
● پروتکل IPX/SPX (Intenet Packet Exchange/Sequenced Packet Exchange) :
سیستم عامل Novell برای مبادله اطلاعات از این پروتکل استفاده می کند.
تکنولوژیهای ارتباطی بصورت های زیر انجام می گیرد:
الف)روش یکطرفه : ( simplex )اطلاعات فقط در یک جهت انتقال می یابند مثال : وقتی به صدای رادیو گوش می دهید عکس آن صادق نیست .
ب) روش دو طرفه غیر همزمان: ( half - duplex ) : داده ها می توانند در دومسیر جریان پیدا کنند ولی همزمان نمی توانند اطلاعات را منتقل کرد مانند دستگاه های بی سیم که در هر لحظه می توان فقط یا صحبت کرد یا گوش داد.
ج) روش دوطرفه همزمان :( full - duplex ) : داده ها می توانند در دو مسیر همزمان جریان داشته باشند تلفن نمونه ای از این انتقال می باشد.
● نمونه تجهیزات مورد استفاده در شبکه ها :
▪ Repeater: یا تکرار‌کننده‌ها، تقویت‌کننده‌هایی هستند که با زمان‌بندی مجدد (Retiming) و بازسازی (Regenereting) پاکت‌ها یا قالب‌های اطلاعاتی، طول مؤثر کامل شبکه را به چندین هزار متر افزایش می‌دهند. با تکرارکننده می‌توان انواع مختلف محیط انتقال نظیر کابل کواکسیال و فیبر نوری و زوج سیم به هم تابیده را به همدیگر وصل کرد و برد جغرافیایی یک شبکه را تا حد ماکزیممی که پروتکل دسترسی به محیط انتقال اجازه می‌دهد، افزایش داد. تکرارکننده‌ها نسبتاً ارزانند و نصف آن‌ها ساده است. اما در عوض یک مشکل روی یک پاره یا سگمنت از LAN می‌تواند LAN پاره‌ها یا سگمنت‌های دیگر را تحت شعاع خود قرار دهد. تکرارکننده‌ها سخت‌افزارهای گنگ (Dumb) و صامتند (نرم‌افزار ندارند) که کورکورانه اطلاعات را کپی می‌کنند. دو شبکه‌ای که از طریق تکرارکننده به همدیگر وصل می‌شوند منطقاً یک شبکه واحد به نظر می‌رسند. چند پاره بودن آن‌ها را برنامه کاربردی احساس نمی‌کند.
▪ Concentrator: تمرکزدهنده یک وسیلهٔ ارتباطی است که سیگنال‌های چند منبع، مثل پایانه‌های یک شبکه را قبل از ارسال به مقاصد در یک یا چند سیگنال ترکیب می‌کند.
▪ Hub یا متمرکزکننده: عموماً دارای گذرگاه‌های متعدد است که یک گذرگاه آن برای ارتباط با کابل هم محور ستون اصلی و بقیه گذرگاه‌های آن برای ارتباط با ایستگاه‌های شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
▪ Bridges: پل‌ها تکرارکننده‌هایی هوشمند نرم‌افزارها هستند که اطلاعات را کنترل شده به LANهای مختلف هدایت می‌کنند و دو شبکه مستقل را در سطح لایه پیوند داده از مدل OSI به یکدیگر اتصال می‌دهند. اتصال بین یک شبکه اترنت و Token Bus معمولاً با یک پل صورت می‌گیرد.
▪ Routers: مسیرگردان‌ها نیز پل‌هایی هستند که نه تنها با آدرس مبدأ و مقصد پاکت‌ها سر و کار دارند بلکه به خاطر قابلیت پردازش اضافی امکان انتخاب بهترین و مقرون به صرفه‌ترین مسیر را نیز دارا می‌باشند. هنگام اتصال دو شبکه با لایه‌های شبکه (Network Layer) متفاوت، به ناچار باید از Router استفاده کرد. اتصال یک شبکه Token Bus به یک شبکه همگانی X.۲۵ درآورد مسیر گردان به صورت یک دیوار آتش بین سگمنت‌های LAN عمل می‌کنند و مانع از تأثیر سوء یک سگمنت مسئله‌دار روی سگمنت‌های دیگر می‌شوند.
▪ B-Router: B-Routerها برای پروتکل‌های ناشناخته مانند پل عمل می‌کنند و در مقابل پروتکل‌های شناخته شده و مشخص رفتار مسیرگردان را ارائه می‌دهند.
منبع : انجمن علمی دانشگاه شیخ بهایی


همچنین مشاهده کنید