شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

کنترل درد کودکان


کنترل درد کودکان
طب مکمل و جانشین مجموعه‌ای از روش‌های متنوع و گسترده‌ است که امروزه به‌طور فزاینده‌ای توسط افراد و جوامع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و استفاده از آن در ‌بین جمعیت کودکان رو به فزونی است. هدف بررسی حاضر مرور بررسی‌های انجام شده در زمینه‌ی بررسی میزان شیوع و کاربرد CAM در کنترل درد کودکان می‌باشد.
بررسی حاضر یک بررسی مروری می‌باشد که نتایج بررسی‌های مروری مختلف در دسترس در بانک‌های اطلاعاتی موجود در مورد میزان کاربرد CAM در کودکان و میزان تاثیر‌گذاری و ایمنی آن‌ها را مورد بررسی قرار داده است.
یافته‌های حاصل از بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان تقریبی استفاده از CAM در بین کودکان در سطح گسترده‌ای از کمتر از ۲% در جمعیت عمومی کودکان تا بیش از ۷۳% در بین مبتلایان به سرطان قرار دارد. میزان استفاده از CAM در بین مبتلایان به بیماری‌های مزمن مثل سرطان، آرتریت ‌روماتوئید و فیبروکیستیک بین ۳۰ تا۷۰% می‌باشد که در اکثر این بیماری‌ها درد باعث تمایل بیماران به استفاده از CAM شده است. از بین ۶۰% کودک مبتلا به درد مزمن مراجعه کننده به کلینیک‌های آمریکا اکثریت آن‌ها بیوفیدبک، یوگا و هیپنوتیزم را بیش از سایر روش‌ها انتخاب کرده‌اند و نمایش درمانی و انرژی‌ درمانی کمتر مورد انتخاب قرار گرفتند. در این بین ۸۰% از بیماران استفاده‌کننده از CAM افرادی بودند که از درد ناشی از فیبرومیالژی رنج می‌بردند. از بین انواع روش‌ها در کنترل درد در طب سوزنی جهت کنترل انواع مختلف درد مزمن، بیوفیدبک جهت سردرد‌های میگرنی و تنشی، نمایش درمانی جهت درد ناشی از تزریقات، گیاهان دارویی جهت گوش ‌درد و سندرم روده تحریک‌پذیر، هومئوپاتی برای درد ناشی از تکنیک‌های تهاجمی در سرطان و سوختگی، درد حاد بعد از عمل و سر‌دردهای راجعه و ماساژ درمانی جهت آرتریت روماتوئید و درد ناشی از تکنیک‌های مراقبتی در سوختگی در بین جمعیت کودکان مورد استفاده قرار گرفته است. ۴۷% از استفاده‌کنندگان از CAM همزمان از دارو‌های تجویز شده‌ی طبی هم استفاده می‌کردند. ۷۵% از والدین دریافت‌کنندگان CAM معتقد بودند که این درمان‌ها هیچ تاثیر بالقوه‌ی ناگواری برای کودک‌شان نداشته و با دارو‌های طبی تجویزی تداخل ندارند و تنها ۴۴% از پزشکان معالج‌شان از استفاده‌ی آنها از CAM مطلع بودند در حالی‌که نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که اگر‌ چه بیشتر درمان‌های ذهنی - جسمی کمترین خطر را برای بیمار به‌همراه دارد اما آنتی‌اکسیدان‌ها و درمان‌های گیاهی ممکن‌است با دارو‌های طبی - رادیوتراپی و یا برخی از دارو‌های شیمی‌درمانی (مثل آنتراسیکلین‌ها) تداخل پیدا کنند. بنابراین ضروری‌است که پزشک معالج در جریان استفاده بیمار از CAM باشد.
نتایج حاصل از این مرور نشان داد که میزان استفاده از CAM در بین کودکان خصوصاً مبتلایان به بیماری‌ها و درد مزمن رو به فزونی است و با توجه به احتمال افزایش مسمومیت ناشی از مصرف هم‌زمان دارو‌های گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌ها با دارو‌های طبی تجویزی خصوصاً شیمی‌درمانی ضروری است که پزشک معالج بیمار حتماً از استفاده‌ی بیمار از CAM مطلع باشد.

دکتر فاطمه الحانی
ناهید عاقبتی
منبع : هفته نامه پزشکی امروز


همچنین مشاهده کنید