پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دل‌درد، مزمن


دل‌درد گاه‌به‌گاه و زورپیچ در کودکان بسیار شایع است و ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها ادامه پیدا کند. در بعضی موارد، دل‌درد ممکن است حتی دو تا سه بار در روز نیز اتفاق بیفتد، و در موارد دیگر به دفعات بسیار کمتری روی می‌دهد.
دل‌درد مزمن معمولاً در اثر یبوست، عدم تحمل شیر به‌دلیل فقدان آنزیم لاکتاز یا فشارهای عصبی ایجاد می‌شود. علل معمول عبارتند از: مشکلات مجاری ادرار و انسداد و عفونت مزمن، زخم‌معده، کم‌خونی سلول داسی‌شکل، مسمومیت با سرب، کولیت اولسروز، آنتریت ناحیه‌ای (کرون)، تومورها، مشکلات تخمدانی، وجود کرم در بدن، عدم تحمل غذاهای غیر از شیر، و فتق‌های داخلی. اگر دل‌درد راجعه باشد، بعید است که به‌دلیل آپاندیست باشد.
● علائم و نشانه‌ها
برای اینکه علت دل‌دردهای راجعه پیدا شود. باید به علائم همراه آن نظیر استفراغ، اسهال، یبوست، خون یا مخاط در مدفوع، تب، لاغری، ادرار کردن همراه با درد، ویار (خوردن مواد غیرخوراکی)، و کم‌خونی توجه کرد. همچنین نوع درد، مکان، زمان و طول مدت آن مهم است.
در مجموع اگر درد راجعه شکمی با هیچ علامت دیگری همراه نباشد و یا اینکه الگوی ثابتی نداشته باشد، احتمالاً وخیم نیست.
● مراقبت خانگی
اگر یبوست علت درد باشد، آن را با تغییر رژیم کودک درمان کنید. غذاهائی که جلو یبوست را می‌گیرند، عبارتند از آب‌میوه و خود میوه (به‌ویژه هنگامی‌که با پوست خورده شوند)، به‌جز موز، سبزیجات (به‌ویژه هنگامی‌که خام خورده شوند). به‌جز سیب‌زمینی پوست کنده و دانه‌های گیاهی تصفیه‌نشده (غلات سبز و نان‌هائی که از آنها تهیه می‌شوند نظیر گندم، برنج و ...) شیاف گلیسیرین نیز می‌تواند یبوست را درمان کند.
اگر به هر دلیلی فکر می‌کنید که عدم تحمل شیر علت دل‌درد است، از پزشک خود بپرسید که آیا باید شیر یا محصولات شیری را از رژیم کودک برای یکی دو هفته حذف کنید یا نه. تا بعداً مجدداً شیر و محصولات شیری را به رژیم کودک بیفزائید و اثرات آن را بررسی کنید.
اگر فکر می‌کنید که استرس‌های عصبی علت دل‌درد هستند، سعی کنید آنها را برطرف کنید. و مهم‌تر از همه اینکه قبل از مشورت یا پزشک به چگونگی دردهای شکمی و هر علامت دیگری توجه کنید.
● موارد احتیاط
- دردهای راجعه‌ای که به‌علت فشارهای عاطفی ایجاد می‌شوند، ”واقعی“ هستند و همان قدر که درد جسمی نیاز به درمان دارد، نیازمند درمان می‌باشند.
- سعی نکنید که دل‌درد را با دادن ملین و گذاشتن یخ روی معده برطرف کنید.
● درمان پزشکی
پزشک شرح حال دقیق بیمار را بررسی خواهد کرد و معاینه بالینی کاملی انجام خواهد داد. اگر علت درد پیدا نشود، احتمالاً رادیوگرافی معده، روده بزرگ و کوچک و مجاری ادراری ضروری خواهد بود. اگر با این آزمایش‌ها هم علت بیماری پیدا نشود، کودک بستری خواد شد تا آزمایش‌های خون برای او انجام گیرد.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید