جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

درد پشت کودکان


درد پشت کودکان
در مقایسه با بزرگسالان درد پشت در کودکان نیاز به بررسی جدی وتحقیق وسیع دارد و بیشترین علت درد پشت در کودکان ناشی از تروما، اسپوندیلولیز spondylolysis و اسپوندیلولیتزیس Spondylolisthesis و عفونت و در موارد نادرتر ناشی از تومور می‌باشد که اغلب ناشناخته می‌ماند. موارد غیر ارتوپدیک درد پشت در کودکان ناشی از عفونت ادراری، نفرولیتیاز و پنومونی می‌باشد.
دو مورد در پشت درد کودکان توضیح داده می‌شود:
۱) پسر ح – هـ، ۹ ساله که به علت درد گردن و پشت از حدود ۶ ماه قبل مراجعه کرده و دو ماه پس از شروع علایم با توجه به روند تدریجی پیشرفت درد و نیز اختلال حرکات در اندام فوقانی و سپس اندام تحتانی، MRI انجام شده و با احتمال اپاندیموم و بیوپسی توده‌ی ناحیه‌ی نخاع شوکی گردنی تحتانی و پشت شده که التهاب مزمن گزارش گردیده است و ۶ ماه پس از شروع علایم با توجه به علایم عمومی تب و عرق ریزش شدید بروسلوز در او تایید و درمان آبسه‌های متعدد مغزی و توده‌ی آبسه‌های ناحیه‌ی گردن منجر به بهبودی نسبی و راه رفتن مجدد بیمار هر چند محدود شده است.
۲) دختر ۸ ساله ن – ش، که با درد موضعی ناحیه‌ی چهارپشتی و با آتاکسی مراجعه کرده است تا ۲ ماه قبل با احتمال دردهای Psychic تحت درمان روانپزشکی بوده که در این زمان درد و بی‌حسی اندام فوقانی به خصوص دست راست در شب وجود داشته است در طی بستری در بخش در طول مدت ۱۰ روز قدرت راه رفتن به طور کلی حذف شده و در MRI نخاع شوکی، تومور Ewing ناحیه‌ی چهار پشتی تایید و تحت درمان قرار گرفته است.
درد پشت در بچه‌ها یک موضوع جدی جهت بررسی است و باید حتماً مورد پاتولوژیک را تحقیق نمود. در دو مورد ذکر شده بروز تدریجی علایم ناشی از توده‌ی عفونی (آبسه‌ی سرد در بروسلوز) و توده‌ی تومورال واقعی (سارکوم) Ewing باعث ایجاد درد موضعی و اختلال حرکتی به صورت پاراپلژی تدریجی شده است که توجه و دقت کافی در این موارد مخصوصا در مورد دوم مانع از بروز عوارض جدی بعدی می‌توانست بشود. حساس‌ترین وسیله‌ی بررسی درد پشت اسکن کلی استخوان‌های بدن ذکر شده است.

دکتر زرین تاج کیهانی دوست
فوق تخصص اعصاب کودکان
منبع : هفته نامه پزشکی امروز


همچنین مشاهده کنید