جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دل‌پیچه (قولنج)


حالتی نسبتاً شایع است که با گریه‌های طولانی مشخص می‌شود که بسیاری از نوزادان (۱۰ تا ۲۰ درصد) را گرفتار می‌کند. کودکی که کولیک دارد دردهای شدید شکمی پیدا می‌کند. با این حال، تعدادی از کودکانی که کولیک دارند، این دل‌پیچه را پیدا نمی‌کنند وگریه آنها فقط مربوط به تحریک‌پذیری کلی است. در بعضی از کودکان هر دو اینها وجود دارد. کولیک معمولاً در جریان چند هفته اول زندگی آغاز می‌شود و یک تا شش ماه (به‌طور متوسط سه ماه) به طول می‌انجامد.
● علائم و نشانه‌ها
کودک چندین ساعت (به‌ویژه در بعدازظهر و شب) گریه می‌کند. کودک پاها را بالا می‌گیرد. دست‌ها را گره می‌کند. جیغ می‌زند و قرمز می‌شود. گاهی کمی غذا می‌خورد. ولی چند لحظه بعد، دست از غذا خوردن برمی‌دارد و مجدداً گریه می‌کند. تکان دادن و بغل کردن کودک، فقط برای مدت کوتاهی گریه را متوقف می‌کند. کودک از جهات دیگر طبیعی است، خوب رشد می‌کند، حرکات طبیعی روده دارد و بیشتر از سایر کودکان مدفوع نمی‌کند.
یک نوع دیگر کولیک، حالتی است که کودک به دفعات بلند می‌شود (هر دو ساعت یکبار یا بیشتر)، شدیداً گریه می‌کند. چند جرعه شیر خشک یا شیر مادر می‌نوشد، به خواب می‌رود و دوباره بلند می‌شود و این‌کار را تکرار می‌کند.
● مراقبت خانگی
ابتدا به دنبال علل ناراحتی و گریه کودک بگردید. موارد زیر محتمل هستند: اسهال، پوست، بثورات قنداقی شدید، علائم بیماری (تب، ترشحات بینی، سرفه، چشم‌های قرمز، استفراغ، فتق (بیرون‌زدگی در ناحیه ران) یا زخم‌های مختلف). بدن کودک ممکن است بسیار سرد یا بسیار داغ شود.
دقت کنید که آیا کودک با صحبت یا بغل کردن آرام می‌شود یا نه. کودکی که درد دارد فقط به‌صورت موقتی با صحبت و نوازش آرام می‌شود. دادن یک ملین به کودک می‌تواند او را آرام کند.
به کودک غذا بدهید اگر کودک غذا خورد و برای چند ساعت آرام گرفت گرسنه است و کولیک ندارد. سر کودک را در فاصله بین غذا دادن‌ها کمی بالا بیاورید تا غذا به داخل مری برنگردد.
اگر کودک از پستان مادر شیر می‌خورد، دقت کنید که از نوک پستان خون نیاید. چون خون می‌تواند موجب دل‌پیچه شود. گفته شده است که اگر مادری که به ۴۴ بچه‌اش شیر می‌دهد، زیاد شیر گاو بخورد، باعث دل‌پیچه خود می‌شود.
اگر شکم کودک ناراحت است. گرم کردن شکم کودک، موقتاً می‌تواند مشکل را برطرف کند. یک قنداق پارچه‌ای را روی شکم بگذارید و یک بطری که در آن آب گرم (نه داغ) ریخته‌اید، را روی قنداق بگذارید. می‌توانید گهگاه شیاف گلیسیرین یا درجه روغن مالی‌شده را داخل مقعد کنید تا حرکات روده‌ای را تشدید کند.
● موارد احتیاط
- اطمینان پیدا کنید که غذای کمکی درست تهیه شده است.
- هنگامی‌که با شیشه به بچه شیر می‌دهید، سعی کنید داخل سر شیشه هوا نماند و در نتیجه کودک شما زیاد هوا نبلعد.
- اطمینان حاصل کنید که سوراخ سر شیشه آن‌قدر بزرگ است که کودک می‌تواند ظرف ۲۰ تا ۲۵ دقیقه شیر داخل شیشه را تمام کند.
- بعد از هر وعده غذا، کودک را در وضعیت‌های مختلف وادار به آروغ زدن کنید.
● درمان پزشکی
پزشک به جستجوی علائم بیماری نظیر زخم‌های دهانی یا مشکلات مجاری ادراری خواهد پرداخت. پزشک ممکن است دستور آزمایش ادرار بدهد. همچنین پزشک، ممکن است تغییراتی را در غذای کمکی پیشنهاد کند. زیرا ممکن است کودک نسبت به غذای کمکی حساسیت داشته باشد. گفته شده است که مادری که به بچه‌اش شیر می‌دهد، باید تمام محصولات لبنی را از غذایش حذف کند. پزشک موقتاً تمام غذاهای جامد را قطع خواهد کرد. تا ببیند که آیا دل‌درد به‌علت غذا هست یا نه.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید