پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

پدر یا مادر بودن نقش هایی جاودانه


پدر یا مادر بودن نقش هایی جاودانه
پدر یا مادر بودن مهم ترین کاری است که شما انجام می دهید. اثر این دو نقش برای تمام عمر جاودانه است. برخی بر این باورند که این کار مانند سفری همراه با نتایج شگفت انگیز است که گاه با چالش هایی توام می شود و گاه معضلاتی غیرقابل حل پیش روست.
● همه چیز را همگان دانند
پرسش ها فراوان است و هیچ پدر و مادری نیز همه پاسخ ها را نمی داند و اصولا چیزی به نام یک نوع نسخه پرورش فرزند برای همه وجود ندارد. بهتر است پدر و مادر شخصیت ها، نقاط قوت و آسیب پذیری های خاص هر فرزند را درک کرده تا بتوانند نسبت به آن واکنش نشان دهند. بکوشید انتظار از خودتان منطقی باشد. به آن چه که می دانید اعتماد کنید. بیان جمله من نمی دانم عار نیست. درباره چیزهایی که از آنها مطمئن نیستید اطلاعات کسب کنید.
● پدری و مادری کردن، امری فطری است
پدر یا مادر بودن در گرو درک، پافشاری، خلاقیت ذهنی، قدرت تخیل، توان، خرد و شکیبایی است. همه والدین به پشتیبانی نیاز دارند. از آنچه که خیر است و انجام داده اید، خشنود باشید. بپذیرید که برخی موارد را می توانستید به گونه ای دیگری به انجام برسانید. به خودتان زیاد سخت نگیرید. هر پدر و مادری هم اشتباه دارند و از اشتباه خود درس می گیرند. اشتباه وقتی غلط است که پیاپی تکرار شود. پدر و مادر بودن مانند یک جاده پر فراز و نشیب است وقبول کنید که این یک امر طبیعی است و از فطرت انسان سرچشمه می گیرد.
● به عنوان پدر و مادر مسئولیم
به لحاظ تاریخی وظیفه مراقبت از فرزندان کاری بوده است که خانواده گسترده و گاه همسایگان با هم برعهده داشته اند اما اکنون بیش از گذشته، پدر و مادر مسئول پرورش فرزندان تلقی می شوند. اغلب والدین تصور می کنند که مورد قضاوت دیگران قرار دارند اما برای شما و همسرتان معلوم خواهد شد که سایر پدر و مادرها نیز درست همین احساس شما را دارند! درخواست حمایت برای خودتان و فرزندتان کار مثبتی است چرا که ایفای نقش پدری و مادری یک کار کاملا اجتماعی است و بسیاری از اقشار مردم ،وابستگان نزدیک، همسایه ها و مدرسه ،در زندگی کودکان نقش مهمی دارند بنابراین آنها وخودتان را از این پشتیبانی محروم نکنید.
● بچه ها و والدین با هم چیز یاد می گیرند
اصول زیر درباره نقش های والدین در ارتباط متقابل با بچه ها به نحو تعجب آوری ساده اند:
۱) موردی به نام یک فرزند کامل و بی نقص وجود ندارد.
۲) راه های بی شماری برای پدر یا مادر بودن وجود دارد.
۳) بچه ها و والدین از یکدیگر درس زندگی می آموزند.
۴) پدر و مادر در تمام عمر کودک الگو هستند. بچه ها به آنها گوش می دهند و آنچه که لازم و ضروری است فرا می گیرند. آنها نظاره گرند که شما چگونه عمل می کنید، احساس خود را چگونه بیان می کنید و رفتارتان با دیگران چگونه است.
۵) با تغییر نیاز فرزندانتان، وظیفه پدری و مادری شما هم متفاوت خواهد بود.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید