پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

دو سند IT به نفع کشور است؟


دو سند IT به نفع کشور است؟
ظاهرا فعالان و کارشناسانی که طی سال‌های گذشته تصور می‌کردند، نظام جامع فناوری اطلاعات کشور و طرح توسعه و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات (تکفا) دارای شباهت‌ها و همپوشانی هستند، در اشتباه بوده‌اند.
در سال‌هایی که گذشت، به علت تدوین نشدن به هنگام، چشممان به جمال هیچ یک از این دو طرح روشن نشد و فقط حرص خوردیم که کشور از برخی لجبازی‌های مدیران، از این بابت صدمه می‌بیند.
اما در آخرین اظهار نظر پیرامون سرنوشت تکفا۲، ناظر تدوین این ابر پروژه، بر خلاف روش و منش مدیران درگیر با این طرح، به جای تکرار اطلاعاتی که از پرسش‌های بی‌پاسخ چیزی نمی‌کاست نکات جدیدی را ارایه داد.
طبق اظهارات ناظر، «بودجه تکفا دو ۹۵۰ میلیون تومان بود که از لحاظ قراردادی همین میزان صرف پیاده‌سازی پروژه شده است».ً
در مورد موازی کاری احتمالی نیز ناظر پروژه این چنین پاسخ داده که “ تدوین این دو نظام در دستور کار هر دو شورا بوده است ... نگاه دیگری که تکفا ۲ نیز براساس آن تدوین شده است و نتیجه یک سال کار کارشناسی و علمی است، مبتنی برشناخت پروژه‌های پیشتاز است... البته در کشور ما با وجود کم‌کاری‌هایی که در حوزه IT داشته‌ایم این دو رویکرد هر دو می‌تواند در کنار هم پیش برود و هر دو نتیجه مثبتی داشته باشد در واقع ما در وجود دو برنامه اسراف نمی‌بینیم.”
از اظهارات این مقام مسوول می‌توان سه نتیجه گرفت. نخست اینکه بودجه‌ای که برای پروژه تکفا پیش‌بینی شده بود، صرف و تمام شد. دوم آنکه طرح تکفا هیچ موازی کاری با نظام جامع فناوری اطلاعات نداشته و در واقع روی پروژه‌های به زعم ایشان پیشتاز متمرکز است. سوم آن که اصولا اگر این دو پروژه در کنار هم پیش رود برای کشور مفید هم هست.
به این ترتیب، بنابر اظهارات این مقام مسوول در طرح تکفا که شاید بیش از این در کشور تب و تابی برای مشاهده آن وجود نداشته باشد، بار دیگر این پرسش‌ها بی‌پاسخ باقی می‌مانند که ضمانت اجرایی این طرح‌ها در کشور چیست، در نهایت کدام طرح در دستور کار دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرد، و سرانجام این که طرح‌های مذکور که سال‌ها زمان صرف تدوین آن شده، به چند سال زمان برای اجرا نیاز دارد؟

علی شمیرانی
منبع : پایگاه اطلاع رسانی itanalyze


همچنین مشاهده کنید