شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

افتتاح برج ۲۰۰۰ پله‌ای؛ شاید وقتی دیگر


افتتاح برج ۲۰۰۰ پله‌ای؛ شاید وقتی دیگر
برج ۲۰۰۰ پله‌ای میلاد پس از سال‌ها انتظار و ماه‌ها تاخیر در بهره‌برداری سرانجام به مرحله افتتاح رسید. از ۲ ماه قبل اعلام شد که عید فطر زمان مناسبی برای گشایش درهای برج است و حتی در اولین قدم نرخ بازدید مردمی از آن و حتی نرخ سرو غذا در آن تعیین شد.
این خبر در حالی منتشر شد که هنوز در و دیوار قسمت‌های مختلف برج نیمه‌تمام بود، اما همگان به اتمام پروژه تا عید سعید فطر امیدوار بودند تا این که هفته گذشته زمان افتتاح با یک روز تاخیر به پنجشنبه ۱۱ مهرماه موکول شد و بالاخره در آخرین خبر، سخنگوی شورای شهر تهران خیال همه را راحت کرد و خبر داد که چون احتمالا پنجشنبه این هفته از سوی دولت تعطیل اعلام می‌شود، پس زمان افتتاح به سه‌شنبه آینده موکول خواهد شد.
خدا می‌داند سه‌ شنبه آینده به دلیل تقارن با کدام رویداد یا بهره‌برداری از کدام پروژه باز هم افتتاح نماد تهران به تعویق می‌افتد.
سوال اینجاست، پروژه‌ای که برای رسیدن به مرحله بازگشایی ۱۰ سال زمان برده و زمان افتتاح آن بارها و بارها از سوی مسوولان شهرداری به مانور قدرت تبدیل شده، چرا از برنامه مشخصی برای بهره‌برداری برخوردار نیست؟! درحالی که تنها ۳ روز به افتتاح مانده آیا مسوولان شهرداری تهران فاقد برنامه‌ریزی برای مراسم گشایش هستند ، که براحتی امروز را فردا و فردا را روزهای بعد اعلام می‌کنند!
افتتاح برج میلاد این روزها چنان با عرق ملی پیوند خورده و شهردار و معاونان آن چنان افتتاح آن را به عنوان پیروزی ملی قلمداد می‌کنند که رسانه‌های جمعی را واداشته تا از احساسات شوق‌انگیز مهندسان و مجریان آن گزارش‌ها بدهند، در حالی که کمتر کسی باور می‌کند پس از ۱۰ سال تنها فاز اول آن که شامل سالن همایش‌ها و آسانسور است به بهره‌برداری رسیده، آن هم برای میزبانی همایش بین‌المللی شهرداران کلانشهرها بنابراین آنچه به عنوان افتتاح پروژه تلقی می‌شود، گشایش تمامی درها به روی بازدیدکنندگان نیست.
در حالی که شورا و شهرداری تهران پیش‌بینی کرده‌اند روزانه ۲۵۰ نفر از برج میلاد بازدید کنند ولی تاکنون کسی نپرسیده که فاز نخست این پروژه که عرصه‌های ناچیزی را در بر می‌گیرد آیا فضایی را برای بازدید این تعداد افراد باقی می‌گذارد؟
از سوی دیگر تجربه افتتاح پروژه‌های مشابه نشان داده که با وجود افتتاح رسمی، گاه تا ماه‌ها بهره‌برداری از همه قسمت‌های آن به تعویق می‌افتد و چه بسا پروژه برج میلاد هم با دست‌دست کردن شورا و شهرداری به همین سرنوشت دچار شود.
به هر حال برج میلاد به عنوان سازه‌ای جدید در برابری با برج آزادی می‌خواهد نماد پایتخت ایران باشد. احداث چنین برج چندمنظوره‌ای و صرف زمان و بودجه کلان جای مباهات دارد اما گویا آنان که در مرحله افتتاح پشت میز فرمان نشسته‌اند به یاد ندارند که اولین کلنگ‌زنان پروژه نمی‌خواستند در یک بازه زمانی ۱۰ ساله، حتی روز و ساعت افتتاح آن مشخص نباشد.

کتایون مصری
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید