جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۷ اکتبر سال ۱۸۴۹ ـ سالگشت درگذشت «ادگار آلن پو» روزنامه نگار و داستان نویس قرن ۱۹ آمریکا


«ادگار آلن پوpoe» نویسنده ای که به نگارش «داستان کوتاه» نظم نوین داد و سبکی را که الگوی این کار شده است بکار بست هفتم اکتبر (روزی چون فردا) در سال ۱۸۴۹ در ۴۰ سالگی درگذشت. وی روزنامه نگار، داستان نویس و مقاله نگار بود و همین پرکاری باعث ضعف بدن او و هجوم امراض شده بود. پو در ۱۹ ژانویه ۱۸۰۹ در شهر بوستون آمریکا دیده به جهان گشوده بود. وی در عین حال یک شاعر بود.
تاریخ ادبیات عمومی (جهان) از آلن پو به عنوان فردی که در تکامل داستان کوتاه نویسی سهم به سزا دارد یاد کرده است. اهمیت و نفوذ آلن پو در دهه های اخیر که مردم وقت و حوصله خواندن داستان مطول ندارند بیشتر شده است. او در کنار حرفه روزنامه نگاری ۱۲۰ دادستان کوتاه نوشت و یک دیوان، شعر سرود که اشعارش عمدتا طنز گونه است. آلن پو سالها سردبیر روزنامه «رجیستر» چاپ شهر بالتیمور آمریکا بود. حرفه روزنامه نگاری باعث شده بود که داستانهای کوتاه او روح واقعی داشته باشند زیرا انعکاس واقعیت های روز هستند و استحکام نوشته در واقعی تلقی شدن آنها جای تردید باقی نمی گذارد. وی در چهل سالگی هنگام عبور از خیابان در شهر بالتیمور بر زمین افتاد و درگذشت .در آن زمان تشخیص علت مرگ او امکان نداشت ولی اخیرا با انجام آزمایش روی باقیمانده جسد او نشان داده است که بیماری سل و خونریزی ناگهانی ریه باعث مرگ او شده بود.
آلن پو هنگامی که سه ساله بود پدر و مادر خود را از دست داد و یک ثروتمند ساکن ریچموند ویرجینیا وی را به عنوان پسر خوانده بزرگ کرد. پدر خوانده برای ادامه تحصیل، نخست او را به انگلستان و سپس به دانشگاه ویرجینیا فرستاد.
داستانهای الن پو هنوز تجدید چاپ می شوند. یکی از نوشته های او «تیمور لنگ (امیر تیمور) » عنوان دارد که خواسته است درآن استقامت و پایداری را نشان دهد و عنوان دیگری از آنها «العارف»! است و ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید