جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر تولد فرزند دوم بر فرزند اول


تاثیر تولد فرزند دوم بر فرزند اول
در هنگام ورود نوزاد و فرزند دوم، مشکلاتی برای فرزند اول به وجود خواهد آمد که از دست والدین خارج است اما با دانستن و آگاهی نسبت به این واکنش‌ها می‌توان آنها را به موقع شناخت و برخورد مناسب را جهت کاهش واکنش‌های کودک اول خانواده به کار برد...
کودکان در مقابل ورود نوزاد جدید واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. مشکلات شایع کودکان عبارت‌اند از:
▪ لجبازی
▪ قشقرق به پا کردن
▪ تحریک‌پذیری
▪ رفتار خشن با شیرخوار مانند محکم بغل‌کردن، ضربه‌زدن، نیشگون گرفتن، گازگرفتن و...
▪ چسبندگی به مادر و اضطراب جدایی
▪ مشکلات مربوط به توالت رفتن (خیس‌کردن شبانه یا روزانه، کنترل نکردن مدفوع)
▪ مشکلات خواب
▪ مشکلات مربوط به غذاخوردن
▪ رفتارهای بچه‌گانه مانند درخواست پستانک و شیشه شیر و یا کودکانه صحبت‌کردن
● آماده باشید
خودتان را برای واکنش‌های کودک آماده کنید. اگر کودک با مشکلات توالت رفتن مواجه شده و یا... او را سرزنش و یا تنبیه نکنید. به جای آن هنگام انجام رفتار مناسب او را تشویق کنید و مدت زمان بیشتری را با او بگذرانید.
اگر او می‌گوید «نوزاد جدید را دوست ندارم» به او نگویید این احساس بد است بلکه به او اجازه ابراز احساس خود را حتی منفی بدهید. با او مجادله نکنید و با نامطلوب بودن حضور یک نوزاد جدید در جمع خانوادگی در بعضی مواقع موافقت کنید و مواظب باشید به کودک احساس گناه و یا تقصیر از احساسات منفی‌اش را القا نکنید.
اگر کودک بیشتر از ۳۰ دقیقه آرام مانده است کنار او بروید. اگر دراز کشیده و زمان خوابیدن نیست او را تنها نگذاشته و با او باشید و برای تشویق کردن او از قبل برنامه‌ریزی کنید.
● نظم و انضباط را برقرار کنید
عقیده خود را نسبت به داشتن انضباط در کودک مشخص کنید و پیش از آنکه نوزاد جدید به دنیا آید اجرای قوانین و مقررات را در خانه شروع کنید. هنگام مشاهده رفتار نامناسب سریع عکس‌العمل نشان دهید. با کودک خود بحث نکنید و غر نزنید بلکه عمل کنید. کودک شما باید بداند که چه رفتاری از نظر والدینش مطلوب و مورد انتظار است. پدر و مادر باید در تربیت کودک با یکدیگر هماهنگ باشند.
بدرفتاری‌های جدی مانند صدمه‌زدن به نوزاد باید سریع پاسخ داده شود. کودک باید بفهمد که صدمه‌زدن به نوزاد قابل قبول نیست و با انضباط خاصی با او برخورد می‌شود.
● باید نادیده گرفت
بعضی از رفتارها مانند کودکانه صحبت‌کردن را نادیده بگیرید. هنگام انجام رفتارهای بچگانه با کودک صحبت نکرده و به او نگاه نکنید. در این زمان از اتاق خارج شده و یا مشغول کار شخصی خود شوید. زمانی که رفتار کودک‌تان مطلوب است او را تشویق کرده و به او توجه کنید.
در صورتی که با رعایت این نکات هنوز با کودک خود درباره فرزند جدید مشکل دارید، بهتر است از مشاوره روان‌پزشک کودک یا روان‌شناس کودک استفاده کنید.
مدت زمانی را در طول روز به کودک اختصاص دهید و سعی کنید حتی یک یا دو دقیقه با او تنها باشید. از او نظرخواهی کرده و اجازه دهید برای خودش تصمیم بگیرد.
● بازی کودک با نوزاد
زمانی که شیرخوار خواب است و کودک به آرامی بازی می‌کند او را تشویق کنید. احساس خود را به کودک نشان دهید و به او بگویید دوستش دارید تا او نیز احساسات خود را برای شما بیان کند. به کودک اجازه دهید نوزاد را در آغوش گیرد. واکنش‌های نوزاد را برای کودک توصیف کنید. برای مثال «او دوست دارد تو به آرامی با او رفتار کنی» این توضیحات موجب بهترشدن روابط میان آنان و لذت بردن از همدیگر خواهد شد.
● شیردهی نوزاد و کودک اول
هنگام شیردادن نوزاد پاسخ به رفتارهای کودک بزرگ‌تر دشوار است. پیش از برنامه شیردهی کودک را سرگرم کنید. از اسباب‌بازی‌های مخصوص برای سرگرم‌ کردن کودک استفاده کنید. به او نوشیدنی و یا یک غذای ساده بدهید. در صورت وجود رفتار مطلوب در حین شیردهی او را تشویق کنید. برخی کودکان تمایل به دیدن نوزاد هنگام شیردهی و یا در کنار مادربودن دارند. کودک را نیز از یک طرف دیگر در آغوش بگیرید و یا دست‌تان را به دور گردن یا کمر او حلقه کنید. برخی از کودکان تمایل به تقلید از رفتار مادر دارند و عروسک یا خرس خود را شیر می‌دهند.
● نصایح هفت‌گانه
۱) کودک را برای ورود نوزاد جدید آماده کنید.
۲) تغییرات لازم را پیش از ورود نوزاد جدید در خانه شروع کنید.
۳) خودتان را برای واکنش‌های متفاوت کودک آماده سازید.
۴) در نگهداری شیرخوار جدید کودک را با خودتان همراه سازید.
۵) هر روز زمان خاصی را با کودک‌تان بگذرانید.
۶) کودک را از اینکه با خواهر یا برادر کوچکش با مهربانی رفتار می‌کند، تحسین کنید.
۷) احساسات کودک را بپذیرید.

منبع: parenting
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید