جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

خرید ماه مدرسه


خرید ماه مدرسه
«فروش ویژه مدارس»، «تخفیف ویژه مهر ماه» اینها جمله‌هایی است که این روزها زیاد می‌شنوید یا روی شیشه لوازم التحریر فروشی‌ها می‌بینید. با نزدیک شدن به ماه مهر، شور و شوق خرید لوازم دانش‌آموزی همه جا به چشم می‌خورد و کاملا احساس می‌شود. در بیشتر فروشگاه‌ها قسمتی برای فروش لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است. شما هم اگر دانش‌آموزی دارید که باید برای شروع سال تحصیلی جدید آماده‌اش کنید دقت داشته باشید، وسایلی برای فرزندتان بخرید که به سلامت او آسیب نرساند...
سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود و فرزندتان قرار است هر روز، روزی چند ساعت به مدرسه برود. وسایل و لوازمی‌که شما برای فرزندتان می‌خرید باید مناسب باشد و فرزندتان در آن کاملا احساس راحتی کند. استفاده مداوم از وسایلی مانند کیف، کفش و لباس برای دانش‌آموزان که اغلب در حال رشد هستند، ممکن است به سلامت‌شان آسیب برساند و حتی گاهی موجب تغییر شکل در استخوان‌ها و شکل ظاهری بدنشان شود. شما با خرید کیف یا کفش نامناسب ممکن است فرزندتان را در سال‌های آینده با مشکلاتی مانند کمر درد و تغییر شکل ستون فقرات مواجه کنید. هنگام خرید سعی کنید مناسب ترین وسیله را انتخاب کنید. در اینجا چند نکته درباره خرید سالم را با هم مرور می‌کنیم.
● خرید کیف و کوله‌پشتی
دانش‌آموزان هر روز تعدادی کتاب و دفتر و لوازم مورد نیازشان را در کیف‌شان می‌ریزند و با خود به مدرسه می‌برند. اگر وزن کیف زیاد باشد یا به شکل صحیح حمل نشود علاوه بر ایجاد خستگی در طولانی مدت هم ممکن است سبب تغییر شکل ستون فقرات، کتف، گردن و مچ دست آنها شود. برای پیشگیری از این آسیب‌ها کوله پشتی مناسب‌ترین کیف برای دانش‌آموزان است. کیف‌های کوله پشتی بار را به دو قسمت مساوی تقسیم می‌کند، فشار کمتری به شانه‌ها وارد کرده و تحمل وزن بار را آسان تر می‌کند. هنگام خرید کوله پشتی به نکات زیر توجه کنید:
۱) کوله پشتی با بند پهن را انتخاب کنید. هر چه بندهای کوله پشتی پهن‌تر باشد بهتر است و فشار کمتری به شانه‌ها وارد می‌شود.
۲) کوله پشتی‌هایی که بند اضافی کمری دارند بخرید. این کوله‌ها به علت داشتن بند اضافه بار را درست تر تقسیم می‌کنند و از وارد شدن فشار به ناحیه کمر جلوگیری می‌کنند.
۳) نکته دیگر اینکه همان روز خرید، طرز صحیح استفاده از کوله پشتی را به فرزندتان‌آموزش دهید. گاهی بچه‌ها فقط از یک بند کوله استفاده می‌کنند، گاهی هم بندهای کوله را بلندتر می‌کنند، این کار فشار بیشتری به کمر آنها وارد می‌کند. هنگام استفاده از کوله پشتی از هر دو بند آن استفاده کنید، بندها باید کاملا هم اندازه باشند. در ضمن کوله پشتی هر چه بالاتر (تا زیر شانه) و نزدیک‌تر به بدن قرار بگیرد بهتر است.
۴) در مورد کیف‌های تک بند هم به فرزندتان توضیح دهید همیشه کیف را روی یک شانه قرار ندهد یا با یک دست حمل نکند و در صورت استفاده از این نوع کیف‌ها بهتر است هر چند دقیقه کیف را دست به دست کند.
۵) هنگام خرید دقت داشته باشید وزن کیف زیاد نباشد. یک کیف سنگین وقتی پر از کتاب و دفتر و وسایل مدرسه شود ممکن است وزنش از حد استاندارد بیشتر شود. طبق استاندارد حداکثر وزن کیف و محتویاتش برای دانش‌آموزان دبستانی ۵/۲ تا ۵/۴ کیلوگرم و برای دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانی ۷ کیلوگرم است. پس کیف‌های سبک و با وزن کم در اولویت هستند و برای خرید مناسب ترند.
۶) به جنس کیف توجه کنید. هنگام خرید کیفی را انتخاب کنید که قابل شستشو باشد. کیف مدرسه به طور معمول روی زمین قرار می‌گیرد به این طرف و آن طرف می‌خورد و خلاصه گاهی وقت‌ها آنقدر کثیف می‌شود که به استراحتگاه میکروب‌ها تبدیل می‌شود، آن وقت است که فرزندتان علاوه بر کتاب و دفتر هر روز میلیون‌ها میکروب را هم با خودش به مدرسه می‌برد و به خانه برمی‌گرداند. برای حفظ سلامت فرزندتان باید هر چند وقت یک‌بار کیف مدرسه را تمیز کنید و بشویید. کیف‌های پارچه ای و برزنتی به راحتی قابل شستشو هستند و انتخاب مناسبی هستند.
● خرید لباس مدرسه
به‌طور معمول رنگ و مدل لباس و یونیفرم دانش‌آموزان از طرف مدرسه اعلام می‌شود و انتخاب آن به عهده شما نیست. آن چیزی که شما باید به آن توجه کنید اندازه و جنس لباس است. بچه‌ها باید در لباس کاملا احساس راحتی کنند، بچه‌ها در لباس‌های خیلی تنگ یا خیلی گشاد راحت نیستند.
پارچه‌های نخی و کتانی برای لباس مدرسه مناسب‌ترند. نباید از پارچه‌هایی که الکتریسته ساکن ایجاد می‌کنند در لباس‌های مدرسه استفاده شود. بهتر است حداقل دو دست لباس برای فرزندتان تهیه کنید. برای دانش‌آموزان کم‌سن و سال، راحتی استفاده را مورد توجه قرار دهید. لباس‌هایی با بند و دکمه و زیپ کمتر راحت تر پوشیده می‌شوند. انتخاب لباس‌هایی که بچه‌ها بتوانند خودشان به راحتی آن را بپوشند موجب ایجاد حس استقلال و اعتماد به نفس در آنها می‌شود.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید