جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۲۸ سپتامبر


● ۵۵۱: تایوانی های ۲۸ سپتامبر را زادروز کنفوسیوس فیلسوف و آموزگار بزرگ چین باستان می دانند که در سال ۵۵۱ پیش از میلاد به دنیا آمد. تطبیق ایام ماههای قمری چین با تقویم خورشیدی میلادی سبب شده است که در زادروز کنفوسیوس اختلاف باشد. زادروز کنفوسیوس در تایوان «روز معلم» عنوان گرفته است.عقاید کنفوسیوس در زمینه اخلاقیات با آیین زرتشت تفاوت زیاد ندارد.
● ۱۸۴۰: آلفرد تیر می هن (Alfred Thayer Mahan) یکی از فرضیه پردازان بزرگ نظامی به دنیا آمد و ۷۷ سال عمر کرد و در نیروی دریایی آمریکا به دریا سالاری رسید. او در کتاب معروف خود «سی پاور» نوشته است که مروری برتاریخ نشان می دهد که برای کشورهایی که مرز دریایی دارند جهانگشایی و یا آسوده زیستن در داخل مرزهای ملی ، بدون قدرت دریائی دیری نخواهد پایید. وی مثالهای متعدد از تاریخ ایران باستان ، روم و دیگر ملل آورده و ضعف امپراتوری ایران باستان را که داریوش بزرگ هم نگران آن بود نداشتن یک نیروی دریایی توانمند از آن خود دانسته است . اهمیت نظریه "می هن " به حدی زیاد بود که ویلهلم دوم امپراتور وقت آلمان دستور داد که کتاب او به زبان آلمانی ترجمه و در هر کشتی نگهداری و مطالعه آن برای افراد و افسران نیروی دریایی آلمان اجباری باشد.
● ۱۹۵۷: دکتر آلبرتو اسکولی سازنده ایتالیایی واکسن بیماری سل درگذشت.
● ۱۹۷۲: جمهوری خلق چین و ژاپن با تجدید روابط سیاسی موافقت کردند. چین در دوقرن گذشته از تجاوز های نظامی و سلطه گری ژاپنی ها آسیب فراوان دیده است.
● ۱۹۸۰: ضیاء الحق رئیس جمهوری وقت پاکستان در دومین هفته جنگ عراق و ایران به منظور میانجیگری ، از تهران و بغداد دیدن کرد.
● ۱۹۸۹: فردیناند مارکوس دیکتاتور برکنار شده فیلیپین در هاوایی در تبعید جان سپرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید