جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۳ مهر: در شهر چه گذشت؟!


۳ مهر: در شهر چه گذشت؟!
اصولا فلسفه ایجاد سرعت‌گیر‌ها، هوشیار کردن رانندگان و مقابله با سرعت زیاد خودرو‌هاست.
اما گاهی طراحی سرعت‌گیر‌ها به نحوی‌ است که بیشتر از آنکه موجب کاهش سرعت و هوشیاری رانندگان شود، آنها را غافلگیر و آسیب‌های جدی به خودرو وارد می‌کند.
در واقع اینگونه به نظر می‌رسد که گاهی سرعت‌گیر ها نقش سدی در برابر خودرو را ایفا می کنند. به عنوان مثال برخی از سرعت‌گیر‌ها در محل‌هایی احداث شده‌اند که دید کافی وجود ندارد.
مثلا بلافاصله پس از یک سربالایی یا سراشیبی تند، راننده با یک سرعت‌گیر برخورد می‌کند و این در حالی است که گاهی ارتفاع این سرعت‌گیر به اندازه‌ای زیاد است که به نظر می‌رسد خودرو از روی یک تپه می‌پرد.
روشن است که این امر آسیب‌های جدی به خودرو وارد می‌کند و در صورت تکرار می‌تواند هزینه‌های سرسام‌آور تعمیر‌گاه را به راننده خودرو تحمیل کند. بنابراین مکان‌یابی و طراحی مناسب ارتفاع این سرعت‌گیر‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
● خواب ساعتی
شاید کمتر کسی در جهان پیدا شود که کارهای روزانه خود را با نگاه کردن به ساعت تنظیم نکند. به همین دلیل است که در بیشتر شهرهای جهان، تعداد زیادی ساعت‌ عقربه‌دار و یا دیجیتال نصب شده است.
در واقع جذابیت ساعت برای شهروندان به حدی است که بسیاری از کارخانه‌ها در کنار ساعت‌های شهری، محصولات خود را تبلیغ می‌کنند.
به هر حال با توجه به اینکه روزانه صدها هزار نفر با نگاه کردن به این ساعت‌ها امور خود را تنظیم می‌کنند، دقت آنها باید بسیار بالا باشند و حتی یک روز هم در طول سال نخوابند.
البته با توجه به اینکه چند روز قبل، ساعت رسمی کشور یک ساعت به عقب کشیده شده است هنوز برخی از ساعت‌های سطح شهرها مطابق با ساعت جدید تنظیم نشده‌اند که این موضوع باعث می‌شود شهروندان به دردسر بیفتند.
● نسبت معکوس نان‌ با صف
گویا اندازه و حجم نان با طول صفی که شهروندان برای خرید آن تشکیل می‌دهند نسبت عکس دارد. برای نمونه در چند هفته گذشته که در برخی ساعات روز و شب نانوایی‌ها با انبوهی از متقاضیان نان روبه‌رو بودند، قد و قواره نان‌ها کمی آب می‌رفت.
البته این مشکل در برخی نانوایی‌ها شب و روز یا خلوت و شلوغ ندارد . در تمام طول شبانه روز نان‌ها به نسبت آنچه باید باشند و آنچه در سایر نانوایی‌ها پخت می‌کنند کمی کوچک‌تر و سبک‌وزن‌ترند.
تعدادی از نانوا‌ها در حالی برای نان‌ها، رژیم لاغری تجویز می‌کنند که هر سال در چند مرحله به بهانه‌های گوناگون قیمت و اندازه نان‌ها دستکاری می‌شود.
جدای ا‌ز کنجد‌هایی که اضافه شدن۲۰ تا ۳۰ دانه از آنها برای جیب مشتری حدود ۱۰۰ تومانی آب می‌خورد، دسته‌بندی نان‌ها به کوچک و بزرگ نیز برای برخی از شاغلان این صنف بهانه‌ دیگری برای گرانفروشی آنهاست.
علاوه بر این همان‌طور که پیش از این نیز در ستون در شهر چه خبر به آن اشاره کردیم، برخی نانوایی‌هایی شهر در ساعات پایانی شیفت کاری خود، به جای نان‌های معمول، نان شیرمال و نان خرما پخت می‌کنند.
به هر حال از آنجا که مسائل مربوط به نان به عنوان قوت غالب جامعه حساسیت‌های زیادی را بر می‌انگیزد، بهتر است بر نحوه کار این صنف نظارت بیشتر ی صورت گیرد.
● بیگانه با سطل زباله
آغاز سال تحصیلی جدید با حاشیه‌هایی همچون ترافیک سنگین و اخذ غیر قانونی وجه هنگام ثبت نام همراه شد. شاید همین حاشیه‌های پررنگ باعث شده تا مسائلی همچون توجه دانش‌آموزان به پاکیزگی شهر کم‌رنگ و کم‌اهمیت جلوه کند.
این در حالی است که مسیر رفت و برگشت برخی دانش‌آموزان بیگانه با سطل‌های زباله، مملو از زباله‌هایی می‌شود که آنها بی‌توجه به مسائل مهم شهری روی زمین می‌ریزند.
بنابراین چنانچه اولیای مدرسه و کودکان بتوانند در این مورد نیز دانش‌آموزان را تعلیم بدهند، اندکی از بار آلودگی بصری شهر کم خواهد شد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید