چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نکاتی درباره دیفنوکسیلات


نکاتی درباره دیفنوکسیلات
دیفنوکسیلات از دسته داروهای ضد اسهال است که برای درمان بیماران مبتلا به اسهال‌های حاد غیر اختصاصی به کار می‌رود.
این دارو ترکیبی از داروی مخدر در خود دارد که با کاهش دادن حرکات روده موجب افزایش زمان عبور مایع از روده‌ها و جذب آب اضافی و کاهش شدت اسهال می‌شود.
متاسفانه بسیاری از افراد به طور خود سرانه از این دارو برای درمان انواع اسهال از جمله نوع عفونی آن اقدام می‌کنند که این موضوع موجب می‌شود که عامل بیماری‌زای میکروبی در درون مجرای روده باقی مانده و پس از مدتی شکل شدیدتر اسهال را ایجاد می‌کند. بنابراین مصرف این دارو باید با نسخه پزشک و براساس تشخیص او و در مدت محدود صورت پذیرد.
این دارو جزو داروهای مخدر است که مصرف طولانی مدت مقادیر بیش از حد درمانی آن موجب وابستگی جسمی‌ می‌شود و علاوه بر آن، به سرعت نسبت به آثار ضداسهال آن تحمل ایجاد می‌شود، به این معنی که با قطع دارو بیمار دچار اسهال شدید می‌‌شود.
اغلب جوان‌ها این داروها را به علت بعضی از آثار زودگذر آن مورد سوء مصرف قرار می‌دهند. در بعضی از موارد هم ممکن است ابتدا دارو با نظر پزشک مورد تجویز قرار گیرد ولی مصرف طولانی و یا غیرضروری و اغلب افراطی آن داروها سرانجام به اعتیاد منجر خواهد شد.
در صورت وجود تب بالا یا اسهال خونی نباید از دیفنوکسیلات استفاده شود.
در اطفال کوچک‌تر از دو سال نیز نباید دیفنوکسیلات مورد استفاده قرار گیرد.
این دارو به تجویز پزشک نیاز دارد و مصرف خودسر آن ممنوع است.
دیفنوکسیلات می‌تواند موجب سرگیجه و خواب‌آلودگی شود و احتیاط‌های لازم را در صورتی که در حال رانندگی هستید و یا کارهایی انجام می‌دهید که احتیاج به هوشیاری و دقت دارد، باید به کار برد.
عوارض خطرناک دارو عبارت است از التهاب لوزه‌المعده، کند شدن تنفس و شوک آنافیلاکسی.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید