پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

قانون مور (Moore Law) چیست؟


قانون مور (Moore Law) چیست؟
هر ساله و یا هر فصل سازندگان کامپیوتر‌ها و ریزپردازنده‌ها، محصولات جدید خود را به دنیای دیجیتال ما می‌آورند تا هر سال کامپیوتر ما قابلیت‌هایی داشته باشد که سال قبل حتی فکرش را هم نمی‌کردیم.
در این میان بنیان‌گذار شرکت اینتل (Intel)، گوردن مور (Gordon Moore) این پدیده و پیشرفت را ۵۰ سال پیش حدس زده بود.
به گفته او تعداد ترانزیستور‌های ریز پردازنده‌ها هر ۱۸ماه به دو برابر افزابش می‌یابد. گقته او به صورت قانونی به نام قانون مور درآمد.
متخصصان ریزپردازنده حدس زده بودند که تا سال ۲۰۰۴ یا ۲۰۰۵ لیتوگرافی ماورای بنفش عمیق (Deep Ultraviolet Lithography) به انتهای مسیر نزدیک می‌شود و زمان استفاده روشی جدید برای ساخت ریزپردازنده فرا می‌رسد.
با استفاده از روش جدید به نام لیتوگرافی ماورای بنفش شدید (EUVL: Extreme Ultraviolet Lithography) ده سال دیگر نیز به عمر قانون مور اضافه شد و در سال ۲۰۰۷ سازندگان ریز پردازنده، به مدد EUVL به فن‌آوری ساخت ریزپردازنده ۱۰ گیگاهرتزی دست یافتند.
دان سوئینی (DonSweeny) مدیر پروژه EUVL‌ در لابراتوار ملی لارنس لیورمور در این‌باره می‌گوید: EUVL تنها به ما امکان ساخت ریزپردازنده ۱۰گیگاهرتزی را می‌دهد ولی الزاماً ما را به ساخت این ریزپردازنده در ابعاد قابل استفاده نمی‌رساند.قدم بعدی این است که با استفاده از EUVL مدار مجتمع‌ (IC)های ۳۰نانومتری تولید کنیم.»
در سال ۲۰۰۱ شرکت‌های بزرگ سازنده ریزپردازنده و نیمه رسانا مانند اینتل، ای.ام.دی، موتورولا و میکرون به کنسرسیوم حق محدود EUVL پیوستند و تنها این جند سازنده پردازشگر حق بهره‌برداری مشترک از پروژه‌های این کنسرسیوم را دارند.

رشید عسگری
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید