جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲ مهر: در شهر چه گذشت؟!


۲ مهر: در شهر چه گذشت؟!
تا به حال همیشه شنیده‌ بودیم که سارقان، به کفش های جا مانده پشت در آپارتمان‌ها رحم نکرده و آنها را به سرقت می‌برند؛
به همین دلیل همیشه توصیه بر این بوده است که آپارتمان نشین‌ها کفش‌های خود را به جا کفشی داخل ساختمان انتقال دهند تا از خطر دستبرد در امان بمانداما اخیرا سبک تازه‌ای از سرقت‌های آپارتمانی اختراع شده و آن سرقت گل و گیاهان است که برای ایجاد زیبایی بیشتر در راهرویا سالن انتظار ساختمان‌ها چیده می‌شوند.
این در حالی است که برخی از این گیاهان گران‌قیمت هستند و سارقان هم با توجه به این نکته به سرقت آنها اقدام می‌کنند.
پس اگر می خواهید اموالتان به سرقت نرود یا نگهبان زرنگ‌تری برای ساختمانتان انتخاب کنید یا اینکه عطای زیبایی راهرو‌های ساختمان را به لقای آن بخشیده و از قرار دادن گلدان‌های گران‌قیمت در خارج از منازل خودداری کنید.
البته یک راهکار گران‌قیمت هم وجود دارد و آن نصب دوربین‌های مدار بسته در فضاهای مشترک ساختمان است.
● پسته‌های بدون لبخند
این روز‌ها در اغلب پیاده‌رو‌ها و خیابان‌ها چرخ‌های دستی را مشاهده می‌کنیم که روی آنها پر شده از پسته تازه و زغال اخته.
فروشندگان پسته‌ها هم به طور ماهرانه‌ای تپه‌ای پر از پسته روی چرخ‌دستی خود درست کرده‌اند تا ظاهر درشت و سالم پسته‌ها برای عابران جلب توجه کند.
آنها با توجه به ظاهر خوب پسته‌ها قیمت جنس درجه یک را روی آنها نصب کرده و به مشتری تاکید می‌کنند که بهترین نوع پسته را خریداری می‌کند.
این در حالی است که متاسفانه برخی از فروشندگان دوره‌گردپسته، بیشتر وقت خود را صرف جدا کردن پسته‌های سالم و درشت از پسته‌های ریز و معیوب کرده و در واقع پوششی از پسته‌های درشت برای تپه‌ای از پسته‌های ریز و خراب درست می‌کنند.
به این ترتیب در یک کیلو پسته تنها چند عدد پسته درجه یک وارد کیسه می‌شود و بقیه کیسه از پسته‌های ریز که به مشتری لبخند نمی‌زنند، پر می‌شود و مشتری هم در نهایت قیمت جنس درجه یک را پرداخت می‌کند.
● شیر فقط برای آشنا‌ها
این روز‌ها اگر کودکی از والدین خود بپرسد چرا قسمت بالای یخچال سوپرمارکت‌ها شیشه‌ای و شفاف است و قسمت پایین آن در‌های فلزی و قفل‌ دارد، برخی پدر‌ و مادر‌ها در پاسخ می‌گویند قسمت پایین برای مخفی کردن اجناس مخصوص آشنا‌ها و مشتری‌های خاص است.
در تایید این نظر باید گفت برخی فروشنده‌ها، شیر‌های یارانه‌ای را در قسمت پایین یخچال ذخیره می‌کنند و آن‌را فقط به مشتری‌های خاص که خرید بیشتری می‌کنند یا آشنا‌ها تحویل می‌دهند.
این در حالی است که هر چه قسمت شیشه‌ای و شفاف یخچال را نگاه کنید خبری از کیسه‌ شیر‌های یارانه‌ای در آن نمی‌بینید.
صبح‌های زود نیز شهروندان بسیاری در صف ایستاده و بعد از یک ساعت انتظار دست خالی به منزل باز می‌گردند؛زیرا همانطور که ذکر شد شیر‌های یارانه‌ای به جای توزیع، ذخیره می‌شوند.
● سارقان تابلو
گویا برخی سارقان مفهوم بازیافت مواد را درست و حسابی متوجه نشده‌‌اند و به همین دلیل به جای قراضه‌ها، تابلو‌های مربوط به عملیات‌های ساختمانی را جمع‌آوری می‌کنند.
این سارقان تابلو ساختمان‌های در حال ساخت را که اغلب دارای هشدار‌های گوناگون هستند،هدف قرار می‌دهند. این سرقت‌ها به این دلیل اتفاق می‌افتد که تابلو‌های مورد اشاره فقط به وسیله خاک و ماسه نصب شده و به راحتی از جا کنده می‌شوند.
یکی از این تابلو‌ها، تابلوی خطر سقوط مصالح است که برای آگاه کردن رهگذران نقش حیاتی دارد.
بسیاری مواقع دیده شده که مصالح ساختمانی و به ویژه قیر مذاب از بالای ساختمان فرو ریخته و شهروندان را راهی بیمارستان کرده است،بنابراین در وهله نخست پیمانکاران ساختمانی باید تابلو‌های هشدار دهنده را محکم‌تر نصب کنند تا مورد سرقت قرار نگیرد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید