جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کلیپ‌بورد Clipboard


ناحیه‌ای از ویندوز ۹۵ است که مدارک و بخشی از آنها را حفظ و نگهداری می‌نماید. Clpboard می‌تواند هر نوع مدرک از قبیل: متن، صوت و تصاویر گرافیکی را در خود نگه دارد.
کپی فرآیند ارسال یک کپی (copy) از یک موضوع مانند یک مدرک یا بخشی از آن Clipboard را می‌گویند. این موضوع را می‌توانید از Clipboard در جای دیگری قرار دهید. در نتیجه می‌توانید از موضوعی حداقل در دو محل کامپیوتر خود کپی تهیه نمائید.
● بریدن (CUT)
فرآیند حذف موضوعی مانند یک مدرک یا بخشی از آن از جائی در کامپیوتر را می‌گویند. این موضوع حذف شده به Clipboard می‌رود. می‌توانید این موضوع را از Clipboard در جای دیگر قرار دهید.
● انشعاب فایل
بخشی انتهائی نام فایل است که دارای یک نقطه می‌باشد و بعد از آن یک با سه حرف قرار می‌گیرد. با دادن یک انشعاب نام فایل به برخی از فایل‌ها می‌توان آنها را در یک گروه قرار داد و بنابراین با استفاده از کاراکترهای جانشین (Wildcards) می‌توان به‌صورت مجموعه‌ای با آن فایل‌ها کار کرد. تمام برنامه‌ها کاربردی انشعاب نام خود را ارائه می‌دهند. به‌طور مثال برنامه Wordpad از انشعاب استاندارد Word For Windows یعنی DOS. در انتهای تمام مدارکی استفاده می‌نماید که با Wordpad باز می‌شوند. اگر مایلید که با نوع دیگری از مدرک کار کنید، می‌توانید در برنامه Wordpad انشعاب دیگری را انتخاب کنید.
● قالب‌ها (Formats):
فایل‌های مختلف بسته به ماهیت خود به‌صورت متفاوت روی دیسک ذخیره می‌شوند، قالب، نشان دهندهٔ ماهیت فایل است که مشخص می‌کند یک فایل ازنوع فایل گرافیکی، متنی یا برنامه است.
▪ کیلوبایت
تقریباً معادل ذخیره‌سازی ۱۰۰۰ حرف یا کاراکتر است.
● چسباندن (Paste)
فرآیند ارسال محتویات (Clipboard) به ناحیهٔ دیگر از کامپیوتر مانند یک پوشه خاص یا Desktop ویندوز ۹۵ است.
Recycle Bin محل ویژه‌ای در ویندوز ۹۵ است که به‌طور موقت تمام فایل‌های حذف شده را حفظ می‌نماید.تا زمانی RTF: مخفف Rich - Text Pormat است و به یک فایل بین‌المللی اشاره کند که بیشتر برنامه‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند. قالب Rtf با قالب سادهٔ فایل متنی تفاوت دارد زیرا فایل‌های RTF می‌توانند دارای متنی باشند که توسط جلوه‌های ویژه مانند استفاده از حروف سیاه و زیر خط‌دار رمزدار می‌گردند.
تمام عملیات روی فایل‌های دیسک را در کانون مدرک متناسب با آنها متمرکز می‌کند. اگرچه هنگام باز کردن و ذخیره کردن داده‌ها، لیستی از فایل‌ها را مشاهده می‌کنید، آیکون‌ها و فرمان‌های منو به گونه‌ای در اختیار شما قرار می‌گیرد که گوئی در حال کار کردن با مدارک کاغذی هستید و می‌توانید آنها را از یک محل به محل دیگری کپی کنید یا انتقال دهید. تمام فایل‌ها از جمله فایل‌های برنامه‌ای، گرافیکی صوتی، و چند رسانه‌ای هنگام مدیریت مدارک در ویندوز ۹۵ باید علاوه بر کادر ارتباطی ویندوز ۹۵ به کادر ارتباطی Open در ویندوز نسخه ۱/۳ نیز تسلط کافی داشته باشید. کادر ارتباطی OPEN ویندوز ۹۵ چندین فرمان اضافی را پشتیبانی می‌کند مانند منوئی که با کلیک دکمه سمت راست موس باز می‌شود. این منو هنگامی ظاهر می‌شود که با دکمه سمت راستموس روی پوشه یا مدرکی کلیک کنید.
Scrap: بخشی انتخاب شده از یک مدرک است که به DESKTOP ارسال می‌شود.
● نواز ابزار
این ناحیه از پنجره دارای لیستی از آیکون‌هاست که فوراً فرمان‌های دکمه شاسی را اجرا می‌کنند. بیشتر برنامه‌های کاربردی و کادرهای ارتباطی ویندوز ۹۵ دارای نوارهای ابزار هستند که صدور فرمان را راحت‌تر می‌کنند.
● کاراکترهای جانشین Wildcard Character
هنگامی که می‌خواهید به بیش از یک فایل اشاره نمائید اغلب می‌توانید از کاراکترهای جانشین استفاده کنید. کاراکتر در نام جانشین صفر یا چند کاراکتر می‌شود و کاراکترهای جانشین استفاده کنید. کاراکتر می‌شود. کاراکتر جانشین بنابراین TXT به تمام فایل‌هائی که دارای انشعاب نام فایل TXT هستند اشاره می‌کند، در حالی که Monthmtxt تنها به فایل‌هائی که با نمونه Months.txt.montha.txt.month۲, Month.txt و غیره تطابق دارند اشاره می‌کند [۳۶].

۳۶. ویندوز ۹۵ ـ ترجمه و تألیف شکوفه نوری ـ مهندس مهدی علیزاده
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید