پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

روشهای جدید برخورد با سرطان پستان


روشهای جدید برخورد با سرطان پستان
تا سالهای قبل تمام موراد سرطان پستان منجر به جراحی وسیع شامل برداشتن کل پستان دربرداشتن تمام غدد لنفاوی زیر بغل بود که این روش ضربه روحی شدیدی به بیمار ایجاد می کرد و تورم شدید و آزاردهنده دست و بازو در ۳۰% بیماران زندگی طبیعی آنها را مختل می نمود.
ولی خوشبختانه امروزه جراحی وسیع پستان دیگر معمول نیست و بعلت پیشرفت در متدهای درمان می توان فقط توده سرطانی را به انضمام حاشیه ای از نسج سالم برداشت و نسج پستان را حفظ کرد. این عمل به اندازه جراحی وسیع در کنترل طول عمر بیمار مؤثر است و از طرفی باعث اختلال کمتری در وضع روحی بیمار شده و از متلاشی شدن کانون خانواده جلوگیری می کند.
در مورد غدد لنفاوی زیر بغل نیز روشهای جدیدی به شرط تشخیص زود هنگام سرطان پستان وجود دارد که با انجام این روشها تعداد کمتری از غدد لنفاوی برداشته می شود و لذا درد بعد از عمل، محدودیت حرکات شانه و تورم بازو و دست درموارد کمتری ایجاد می شود.
با توجه به گفته های فوق مراجعه بموقع، معاینه فردی و انجام معاینه و ماموگرافی طبق روال ذکر شده زندگی مطلوب تری را برای زنان جامعه که هسته کانون خانوده هستند به ارمغان می آورد.
● سایر روشهای نوین در جراحی سرطان پستان و بهبود کیفیت زندگی این بیماران
▪ با پیشرفت روشهای رادیولوژی، در بیمارانی که قبلا جراحی وسیع پستان شده اند یا بعللی در حال حاضر نیز باید با این روش جراحی شوند امکان بازسازی نسج پستان وجود دارد که در این روش یا از عضلات و نسوج خود بدن یا از پروتزهای قابل کارگذاری در داخل بدن استفاده می شود.
▪ با توجه به مشکلات شیمی درمانی و لزوم تزریقات مکرر با ابداع پمپ های انفوزیون داخل وریدی نیاز به رگ گیری مکرر مرتفع گردیده و عروق بیمار آسیب ندیده و درد تزریقات مکر که عامل نگرانی و استرس است نیز از بین می رود.
منبع : دکتر مریم طباطبائیان


همچنین مشاهده کنید