جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سرطان پستان


سرطان پستان
سرطان پستان در مملکت ما مانند بسیاری کشورهای دیگر جهان ازشایع ترین سرطانها در نزد بانوان میباشد
شیوع این سرطان به ویزه در سنین ۴۰ تا ۶۰ سالگی و در رتبه دوم در سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی است و در بین ۸ نفر در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر جمعیت یافت میشود .
احتمال ابتلا هر زن در طول عمر خود به سرطان پستان یک مورد و در هر ۸ نفر است البته این آثار که از مراجع غربی کمتر است ولی آثار دقیقی از شیوع در دست نیست .
با توجه به اینکه تشخیص زود رس سرطان پستان می تواند باعث افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی شود . برنامه تشخیص زودرس ( چکاپ) در سرلوحه اقدامات تشخیص بهداشتی جوامع در خصوص بیماریهای غیر واگیر میباشد و برنامه هایی بر اساس شیوع و سن بروز پستان در هر جامعه بر این منظور تدوین و اجرا میشود .
با توجه به عدم دسترسی آمار دقیق در مملکت یا به پیروی از منابع غربی برنامه ریزی در تشخیص زودرس سرطان پستان توصیه میشود .
۱) معاینه پستانها توسطه خود فرد هر یکماه از ۲۰ سالگی
۲) ماموگرافی اولیه در سن ۳۵ سالگی
۳) معاینه پستانها بطور مرتب هر ۶ ماه از سن ۳۵ سالگی توسط پزشک
۴) ماموگرافی سالیانه از سن چهل سالگی
در صورتی که سابقه فامیلی سرطان پستان ، تخمدان در یک فامیل وجود داشته باشد با نظر پزشک متخصص این برنامه تغییر میکند این افراد نیاز به پیگیری دقیق تری خواهند داشت .
ازنظر ژنیتیکی ارتباط بین سرطان پستان ، روده بزرگ و تخمدان وجود دارد و ممکن است در خانوادهایی این سرطانها در افراد مختلف یا حتی در یک فرد مشاهده شود لذا در صورت بروز فامیلی این سرطانها باید پبیگیری از نظر تشخیص سایر انواع نیز انجام شود ( مثلا انجام ماموگرافی در افراد خانواده ایی که یک مورد سرطان تخمدان گزارش شده ) عوامل شناخته شده و قابل پیشگیری در مورد سرطان پستان ، چاقی ، رژیم پرچربی ، رژیم با کالری بالا عدم تحرک ورزش ، حاملگی اول در سن بالای ۳۵ سال در افراد چاق کاهش وزن میباشد .
موارد کمی از سرطانهای پستان فامیلی و ژنتیکی است و اغلب سرطانهای پستان از نوع غیر ارثی است
در مورد نقص در برخی ژنها حتی جراحی پیشگیرانه در افراد سالم خانواده توصیه میشود .
با روشهای جدید تشخیص و درمان بقا عمر بیشتر و کیفیت زندگی بهتر و جراحی محدودتری برای زنان جامعه قابل پیش بینی است . معاینه پستانها در مراکز بهداشتی توسط ماماها ، متخصصان زنان ، پزشکان عمومی و متخصصان جراحی انجام میشود و باید توسط متخصص جراح آشنا با سرطان پستان انجام شود .
منبع : دکتر مریم طباطبائیان


همچنین مشاهده کنید