جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سرطان خون (لوکمی)


به سرطان سلول‌های سفید خون می‌گویند. با اینکه نادر است یکی از چهار سرطان شایع کودکان است. می‌تواند کودکان را در هر سنی گرفتار کند ولی بیشتر در سنین سه تا چهار سال اتفاق می‌افتد.
بیماری می‌تواند به سرعت یک به کندی پیشرفت کند. حدود ۲۵ درصد انواع لوکمی در جریان یک معاینه بالینی معمولی و قبل از اینکه علائم بیماری ظاهر شوند تشخیص داده می‌شوند.
● علائم و نشانه‌ها
علائم نمادین لوکمی شامل موارد زیر می‌باشد: کم‌خونی که با رنگ‌پریدگی و ضعف یا خستگی مشخص می‌شود، کبودی بدون دلیل، لثه‌های متورم و خونین، تب خفیف (۵/۳۸ درجه). غدد لنفاوی متورم (با اینکه غدد نه دردناک و نه قرمز می‌باشند). درد استخوان، خونریزی شدید و مکرر و ظاهر شدن خون در ادرار یا مدفوع کودک.
به یاد داشته باشید که علائم مشابه لوکمی می‌توانند در کودکانی که از اختلالات مختلف (و حتی خفیف) رنج می‌برند ظاهر شوند. پزشکان وقتی به لوکمی مشکوک می‌شوند که علائم نمادین آن با بزرگی کبد یا طحال همراه باشند. هنگامی شک بیشتر می‌شود که آزمایشات خونی سلول‌های سفید سرطانی را نشان دهند. تشخیص با آزمایش مغز استخوان قطعی می‌شود.
● مراقبت خانگی
تا هنگامی‌که پزشک آن را تشخیص نداده است مراقبت خانگی توصیه نمی‌شود. لوکمی یک حالت وخیم است که همیشه نیازمند توجه دقیق پزشک است.
● موارد احتیاط
- لوکمی شایع نیست ولی بسیاری از بیماری‌های شایع دیگر علائم مشابه لوکمی تولید می‌کنند. از میان این بیماری‌ها می‌توان مونونوکلئوز عفونی، تبخال دهان، کمبود ویتامین ث، تب رماتیسمی، آرتریت روماتوئید، آنمی سلول دلسی‌شکل و دیگر بیماری‌هائی که کبودی و خودبه‌خودی دارند را نام برد. به خاطر وجود هرکدام از علائم و نشانه‌ها نتیجه نگیرید که کودک شما لوکمی دارد. برای راحت کردن ذهن خودتان و داشتن یک تشخیص صحیح کودک را نزد پزشک ببرید.
● درمان پزشکی
به‌علت استفاده از داروهای ضدسرطان جدید بقای بیماران لوکمی در چند سال گذشته افزایش داشته است. این داروها منجر به فروکش علائم می‌گردند و در جریان درمان بیماری بدتر نمی‌شود و حتی بیماران تا حدی معالجه می‌شوند. متخصصین سرطان کودک نوع درمان لوکمی را انتخاب کرده بر آن نظارت می‌کنند.
● عناوین مرتبط
کم‌خونی، آرتریت، کبودی‌ها، تبخال، مونوکلئوز عفونی، کم‌خونی سلول داسی‌شکل
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید