چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

باید و نباید های روزه داری


باید و نباید های روزه داری
رعایت اصول تغذیه نه تنها به حل مشکلات رایج در ماه رمضان کمک می کند، بلکه به افراد کمک می کند تا راحت تر روزه گرفته و از مواهب معنوی این ماه بهتر بهره بگیرند.
در طول ماه مبارک رمضان، رژیم غذایی نباید تغییر چندانی با قبل داشته باشد و برنامه غذایی باید طبیعی و ساده باشد. وزن افراد نباید به دلیل روزه گرفتن افزایش یا کاهش داشته باشد، اگرچه این ماه فرصت مناسبی است تا کسانی که از اضافه وزن رنج می برند، وزن خود را متعادل کنند.به دلیل ساعات طولانی روزه داری متخصصان مصرف کردن مواد دیرهضم را توصیه می کنند غذاهای حاوی فیبر یکی از این دسته مواد غذایی است. هضم این غذاها گاهی تا هشت ساعت طول می کشد. در حالی که غذاهای زودهضم، در طول سه تا چهار ساعت بطور کامل هضم می شوند.
غذاهای دیرهضم، غذاهایی هستند که در تهیه آنها از غلات و دانه هایی مانند جو، گندم، جوی دو سر، لوبیا، عدس و کربوهیدرات های پیچیده استفاده شده است.ولی غذاهای زودهضم حاوی شکر، آرد سفید و.‎.‎. (کربوهیدرات های فرآوری شده) هستند.غذاهای حاوی فیبر عبارتند از گندم کامل، غلات و دانه ها، سبزیجاتی مانند لوبیاسبز، نخودفرنگی، اسفناج، برگ های چغندر (غنی از آهن)، میوه های با پوست، میوه خشک مخصوصاً برگه زردآلو، انجیر، بادام و.‎.‎.
غذاهای مصرفی باید از نظر مواد غذایی متعادل بوده و همه گروه ها (میوه، سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی، نان، غلات و محصولات لبنی) را در بر بگیرد.
مصرف غذاهای سرخ شده باید محدود شود، زیرا باعث سوءهاضمه، سوزش معده و مشکلات وزنی (افزایش یا کاهش) می شوند.
● مواردی که باید از آنها اجتناب کرد
▪ مصرف غذاهای چرب و سرخ شده.
▪ مصرف غذاهای حاوی قند بالا.
▪ پرخوری به هنگام سحر.
▪ مصرف زیاد چای به هنگام سحر. این امر باعث می شود تا مواد معدنی و نمک های معدنی مورد نیاز بدن سریعاً از طریق ادرار دفع شود.
▪ سیگار کشیدن.

[بهار نجفی]
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید