پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تیرویید شما در خطر است، خانم!


تیرویید شما در خطر است، خانم!
تیرویید بزرگ‌ترین غده درون‌ریز بدن است که در جلوی گردن شبیه به پروانه‌ای روی نای قرار می‌گیرد. این غده ماده‌ای را به داخل خون ترشح می‌کند به نام هورمون تیرویید که تقریبا بر همه سلول‌های بدن تأثیر می‌گذارد و به کنترل عملکرد ارگان‌های بدن کمک می‌کند.
اگر هورمون تیرویید در بدن شما خیلی کم ترشح شود فعالیت سیستم‌های بدن شما کاهش یافته و دچار کم‌کاری تیرویید می‌شوید. کم‌کاری تیرویید در هر سنی ممکن است ایجاد شود ولی اغلب در خانم‌های بالای ۴۰ سال دیده می‌شود. برطبق آمار، از هر هشت زن، یک نفر دچار اختلالات تیرویید در طول دوران زندگی خود می‌شود. نکته مهم این است که این بیماری به آهستگی ایجاد می‌شود و به صورت تدریجی پیشرفت می‌کند و در مراحل اولیه ممکن است بیمار علایم واضحی نداشته باشد ولی ممکن است در مراحل بعدی علایم این اختلال با علایم سایر بیماری‌ها اشتباه شود زیرا این علایم بسیار شبیه نشانه‌های مربوط به سن بالا یا دوران یائسگی می‌باشند. بیماران دچار کم‌کاری تیرویید ممکن است از علایمی مانند خستگی و خواب‌آلودگی بدون دلیل، افسردگی، پف‌آلودگی صورت و تورم پاها، موهای خشک و خشن، کم‌پشتی ابروها، پوست خشک و ناخن‌های شکننده، افزایش وزن، اختلالات قاعدگی و یبوست، احساس سرما، گرفتگی صدا، کاهش تمرکز حواس و درد عضلات شکایت داشته باشند. همچنین در معاینه ممکن است این بیماران دچار بزرگی تیرویید (گواتر) هم باشند. امروزه با انجام آزمایشی ساده می‌توان کم‌کاری تیرویید را تشخیص داد و برای درمان آن اقدام کرد. تشخیص کم‌کاری تیرویید با افزایش سن مشکل‌تر بوده و به دقت و توجه بیشتری نیاز دارد. زیرا بسیاری از علایم و نشانه‌های آن شبیه مشکلات رایج دوران پیری است مانند خشکی پوست، یبوست، تغییرات وزن، درد عضلات و بروز این علایم در بیماران پیر نسبت به بیماران جوان وضوح کمتری دارد. در بعضی افراد احتمال ابتلا به کم‌کاری تیرویید بیشتر است. مثل خانم‌ها(به خصوص بالای ۴۰ سال)، در حدود شش ماه پس از بارداری، افرادی که مبتلا به چربی خون بالا هستند، افرادی که مبتلا به افسردگی هستند و کسانی که سابقه بیماری تیرویید در خانواده‌اشان وجود دارد و یا مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی (آرتریت روماتویید، لوپوس) هستند.
کم‌کاری تیرویید به راحتی قابل درمان است، این درمان شامل تجویز دارو با هورمونی به نام لوتیروکسین سدیم است که به صورت قرص و ترجیحاً در صبح به صورت ناشتا مصرف می‌شود. تنظیم دوز مصرفی آن براساس انجام آزمایش‌های هورمونی است که از سوی پزشک معالج درخواست می‌شود. اگر شما مبتلا به کم‌کاری تیرویید هستید و به درمان هورمونی نیاز دارید، سعی کنید دستورات پزشک خود را به دقت اجرا کنید و هرگز مصرف داروی خود را به طور ناگهانی قطع نکنید و داروی تجویز شده را هرروز مصرف کرده و در فواصل منظم به پزشک خود مراجعه کنید.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید