پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۲۹ شهریور: در شهر چه گذشت؟!


۲۹ شهریور: در شهر چه گذشت؟!
معمولا میوه‌فروشی‌ها در کنار پیاده‌رو‌ها هستند و این در حالی است که قسمتی از پیاده‌رو توسط این مغازه‌ها و کارتن‌های میوه‌ اشغال می‌شود.
به این ترتیب تجمع مشتریان در بیرون از میوه‌فروشی موجب می‌شود که بخشی از پیاده‌رو توسط عابران قابل استفاده نباشد و آنها مجبور باشند برای گریز از شلوغی روبه‌روی میوه‌فروشی وارد خیابان شوند.
از سوی دیگر وجود کارتن‌های میوه در پیاده‌رو یک پیامد دیگر هم دارد و آن، میوه‌هایی است که از روی کارتن‌ها زمین افتاده و حرکت غلتان آنها روی زمین موجب دردسر عابران می شود.
به این ترتیب درصورتی که میوه گردی زیر پای عابران قرار گیرد این احتمال وجود دارد که آنها را به زمین بیندازد.
با وجود اینکه رسم چیدن میوه‌ها در پیاده‌رو حسابی جا افتاده است و برخی از میوه‌فروشی‌ها به فضای داخلی محل کسب خود قانع نیستند اما درخواست شهروندان این است که با هرگونه سد معبر در پیاده‌رو به شدت برخورد شود.
● پودر‌های نم‌کشیده
حتما شما هم هنگام باز کردن یک بسته پودر لباسشویی با این صحنه مواجه شده‌اید که هرچه بسته را تکان می‌دهید چیزی از آن خارج نمی‌شود و به نظر می‌رسد محتویات درون بسته به سنگ تبدیل شده‌اند.
این مشکل به دنبال نگهداری یا حمل و نقل غیر اصولی بسته‌های پودر لباسشویی رخ می‌دهد و از آنجایی که به ذهن کسی خطور نمی‌کند بسته ها را قبل از خریداری تکان بدهد تا ببیند حالت پودری خود را حفظ کرده یا نه، هر از گاهی بسته‌های پودر نم کشیده نصیب مشتری می‌شود.
این در حالی است که می‌توان با توجه به اصول حمل و نقل صحیح از تماس این بسته ها با آب و نم جلوگیری کرد. از سوی دیگر مغازه‌داران هم باید هنگام چیدن بسته‌ها مطمئن شوند که آنها را در جای خشک ودور از رطوبت قرار می‌دهند.
پس اگر می‌خواهید پودرهای سنگی غافلگیرتان نکند قبل از خرید پودر، بسته را چند بار تکان دهید تا از محتویات پودری آن اطمینان حاصل کنید.
● خطر سقوط تابلو
تا چند روز آینده باد‌های پاییزی وزیدن می‌گیرد‌ و در این میان برخی تابلو‌های تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی را واژگون می‌کند.
هر سال در چنین روز‌هایی،علاوه بر درختان، برخی تابلو‌های فلزی که به درستی نصب و محکم نشده‌اند از جا کنده می شوند و متاسفانه برخی مواقع نیز رهگذران را مجروح می‌کنند.
این موضوع در شهر‌هایی مانند کرج که از محوطه‌ بازتری برخوردارند و باد در آنجا مجال بیشتری برای وزیدن دارد بیشتر دیده می‌شود.
این در حالی است که چنین تاسیساتی باید حتما مطابق استاندار‌د‌های معمول نصب و در برابر باد و دیگر عوامل طبیعی مقاومت داشته باشد. از سوی دیگر برخی پارچه‌نوشته‌ها نیز به هیچ وجه در برابر باد مقاوم نبوده و در این مقطع از سال کنده شده یا سرگردان به این سو و آنسو می‌روند.
به طور معمول پارچه‌نوشته‌های بی‌خطر دارای سوراخ‌هایی هستند که باد می‌تواند به راحتی از داخل آن عبور کند و به این صورت پارچه مقاومت زیادی در برابر باد نمی‌کند و از جا کنده نمی‌شود.
اما انواع خطرناک آن فاقد چنین سوراخ‌هایی هستند و از هر دو طرف نیز به شکل صحیحی بسته نمی‌شوند. فقط سقوط یکی از این پارچه‌ها روی شیشه جلوی خودرو کافی است تا راننده‌ کنترل خودرو را از دست بدهد و به چپ و راست منحرف بشود.
● پخش ظروف یکبار مصرف
در روزهایی که ادای نذورات به اوج خود می‌رسد، برخی افراد پس از صرف نذری‌هایی که در کوچه و خیابان‌های شهر توزیع می‌شود، ظروف یکبار مصرف آن‌را داخل سطل زباله نمی‌اندازند. متاسفانه گاهی اوقات زمین اطراف محل پخش نذورات را کفپوشی از ظرف‌های یکبار مصر ف می‌پوشاند.
در این مواقع یا زحمت جمع‌آوری آن به عهده رفتگر محل می‌افتد یا فرد خیر پخش کننده نذورات آنها را جمع‌آوری می‌کند.
به طور حتم بعد از استفاده از نیکوکاری فردی که برای ادای نذری، زحمت زیادی را متقبل شده است باید اندکی هم قدردان بود و محل زندگی و کار وی را آلوده نکرد.
تمام ظرف‌های یکبار مصرف چنانچه در سطل‌های مخصوص خود گذارده شوند به روند بازیافت نیز کمک خواهد شد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید