پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

همه‌چیز را همگان دانند و بس


همه‌چیز را همگان دانند و بس
● یک مشاور خوب کیست؟
«باید مشورت کرد.» این جمله یک گزاره منطقی است ولی از آن مهمتر آن است که بپرسیم: «با چه کسی باید مشورت کرد؟» قطعاً هیچ کسی با یک طفل ۳ ساله برای کارهایش مشورت نمی‌کند و یا یک مهندس فوق‌لیسانس برق/مخابرات با یک شاطر باسابقه‌ی ۴۰ سال نانوایی در مورد کابل‌کشی فیبرهای نوری منطقه مشورت نمی‌کند. برای اینکه با کسی مشورت کنیم، باید ببینیم که طرف‌مشورت ما چقدر در مورد موضوع مشورت ما مطلع است وگرنه، نه تنها به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید بلکه ممکن است دقیقاً کار اشتباه را انجام دهیم پس مهمتر از مشورت کردن، با چه کسی مشورت کردن است.
● ویژگی‌های یک مشاور خوب:
▪ عاقل باشد:
مشورت کردن با یک آدم دیوانه یا یک شاعرپیشه که مدام در عوالم غیرواقع سیر و سیاحت می‌کند، به نظر کار عاقلانه‌ای نمی‌رسد. نظر شما چیست؟
▪ بردبار باشد:
مشورت کردن با کسی که حوصله نداشته باشد و بخواهد شما را از سر خود باز کند، احتمالا عواقب خوبی نخواهد داشت. برای اینکه زودتر به نتیجه برسد، تمام جوانب را نمی‌سنجد و در نتیجه به همان که نباید بشود، می‌شود. با کسی مشورت کنید که صبور باشد. و نکته دیگر اینکه چون بردبار نیست ممکن است راه‌هایی که پیشنهاد می‌دهد راه‌هایی عجولانه باشد که آخر و عاقبت خوبی ندارد.
▪ باتجربه باشد:
مثلا در مورد ازدواج نمی‌شود با یک آدم مجرد، حتا اگر ۴۰ ساله هم باشد، مشورت کرد.
▪ خیرخواه باشد:
کسی که خیر شما را نمی‌خواهد، در مشورت کردن با شما هم راه غلط را پیشنهاد می‌کند.
▪ امانت‌دار باشد:
بالاخره وقتی پیش یک مشاور می‌روی، خواه ناخواه مسائلی را مطرح می‌کنی که می‌خواهی بین تو و او بماند. پس باید امانت‌دار اسرار تو باشد. ضمن اینکه نباید در اطمینانی که به او کرده‌ای و وقتت را برای مشورت با او گذاشته‌ای خیانت کند. همه چیزهایی را که می‌داند و به نظرش می‌رسد باید به تو بگوید. البته امانتداری به معنای این نیست که مثلا به بهانه غیبت، هرچه درباره فردی که تو می‌خواهی با او ازدواج کنی یا شریک کاری‌اش بشوی نگوید.
▪ راهنما باشد:
اصل کار مشاور، راهنمایی است. هیچوقت نمی‌تواند اجبار کند و فقط می‌تواند پیشنهاد بدهد. راهنمایی خوب هم کسی است که اگر راهی به نظرش نرسید بگوید که نمی‌دانم و به زور راهی پیشنهاد ندهد که بعدتر به غلط برود.
▪ خداترس باشد:
کسی که خداترس باشد. از روی ترس از خدا هم که شده سعی می‌کند بهترین راه را پیش روی شما بگذارد. مطمئن باشید به کسی که از خدا می‌ترسد، می‌توان بیشتر از چشم‌ها اعتماد کرد. به هر حال راهی که چنین فردی در پیش پای شما می‌گذارد راهی است که می‌شود امیدوار بود مورد رضای خداست. شما را به راه‌های گناه یا شبه‌ناک راهنمایی نمی‌کند.
● با چه کسانی می‌توان مشورت کرد:
▪ زن خردمند:
زن‌ها کلاً دقیق‌تر و ریزبین‌تر از مردها هستند. اگر می‌خواهید یک مشاور خوب داشته باشید که تمامی ریزه‌کاری‌ها را برایتان بگوید بهتر است با یک زن خردمند مشورت کنید. زنی که احساساتش را در مشاوره‌اش دخیل نکند.
▪ دشمن:
با دشمنانت مشورت کن نه به خاطر اینکه راه درست را پیدا کنی چون آنها دشمن تو هستند و به احتمال خیلی زیاد راه غلطی را روبرویت قرار می‌دهند. با آنها مشورت کن تا بتوانی نقطه ضعف‌هایشان را پیدا کنی چون خودشان را لو خواهند داد. این طوری به میزان دشمنی‌شان هم پی می‌بری.
▪ خدا:
بهترین مشاور خداست. با خدا مشورت کنید. یعنی خودتان را بسپارید به خدایتان. سعی کنید کار درست را انجام دهید و از طرفی با توکل به او از او نیز بخواهید که راه درست را پیش پایتان بگذارد. استخاره یعنی همین. یعنی آنکه به خدا توکل کنی و با دیگران مشورت کنی و امیدوار باشی به آنکه خدا خیر را در کلام مردم برایت قرار خواهد داد.
منبع : ۵ روز


همچنین مشاهده کنید