چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اصول تربیت فرزند


اصول تربیت فرزند
● دوران کودکی:
در کودکی هرآنچه که خود خواست در اختیارش قرار دهید، نیازها و خواسته های او با طرز تفکر و تلقی ما فرق می کند. در بسیاری موارد یک اسباب بازی کوچک و ناچیز را بر بهترین لباسها و خوردنی ها ترجیح می دهد. نباید اجازه داد که یکی از خواسته های او برایش به عقده ای همیشگی تبدیل شود .
● دوران نوجوانی:
یکی از حساس ترین دوران برای هر فرد این دوران است. نوجوان در این سن به مراقبت و همیاری بیشتری نیاز دارد. مراقب دوستان و همسالان وی باشید. استقلال شخصیتی او را به فال نیک بگیرید.
● دوران جوانی:
سن ازدواج باید بین ۲۲-۲۶ سال بسیار مناسب است. به نظرات و پیشنهادات او اهمیت دهید. بیشتر مواقع ایده ها و مکاشفاتی در ذهن او رخ می دهد که در اذهان خیلی ها از جمله پدر و مادر، همچنین بزرگسالان دست نیافتنی است. پس درنظر داشته باشید که باید به تفکرات آنها به همراه نظر خواهی از آنان توجه ویژه ای داشت.
● دوران نامزدی:
میانگین سنی برای نامزد شدن بین ۲۱-۲۴ سال است . طول دوران نامزدی نباید بیشتر از۲ سال تجاوز کند.
● اصول کلی:
فرزند را طوری باید تربیت کرد که یک مدیر لایق و کارآمد باشد، باید قدرت مدیریتی و اداره زندگی شخصی خود و حتی کمک به دیگران را نیز داشته باشد. باید به وی آموخت که مدیر زندگی خود باشد. نباید عقاید خود را به وی تحمیل کرد، بگذارید خود برای آینده اش تصمیم گیری کند. در انتخاب شغل آینده اش خود تصمیم بگیرد. بگذارید به کارهایی که علاقه دارد بپردازد، نه آنکه کارهایی که شما علاقه دارید یا مایلید انجام دهد. باید برای وی شخصیت واحترام قائل شد تا دیگران هم چنین کنند. او را فردی شجاع و با جرأت بار آورید. نوجوانان و جوانان در این سنین شور و اشتیاق فوق العاده ای برای انجام فعالیت های مورد علاقه شان دارند. نباید آنان را از این کار منع کرد.




محمد شاهین


همچنین مشاهده کنید