چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

۲۵ شهریور: در شهر چه گذشت؟!


۲۵ شهریور: در شهر چه گذشت؟!
در چند سال اخیر موج مکانیزه شدن به همه بخش‌های زندگی سرایت کرده است تا جایی که در پارکینگ ساختمان ها هم از این تغییر و تحول بی‌نصیب نمانده است.
در حال حاضر رانندگان بدون نیاز به پیاده شدن از خودرو، تنها با فشار یک دکمه، در پارکینگ را باز کرده و آن را می‌بندند.
با این حال در پارکینگ ساختمان‌های قدیمی‌تر همچنان با قفل و کلید باز می‌شود و راننده مجبور است خودرو را رها کند و برای باز کردن یا بستن در پارکینگ از خودرو پیاده شود.
این همان فرصت مناسبی است که سارقان از آن استفاده کرده و در یک چشم بر هم زدن، اموال داخل خودرو را سرقت می‌کنند.
به منظور جلوگیری از این خطر بهتر است که رانندگان پس از پیاده‌شدن در خودرو را قفل کنند و شیشه‌ها را بالا بکشند.
همچنین اگر توان مالی همسایگان اجازه دهد، مجهز کردن درهای پارکینگ به جک‌های کنترلی و اتوماتیک برای افزایش ضریب ایمنی، تبدیل به یکی از اولویت‌های اصلی ساکنان ساختمان می‌شود.
● ممانعت از ورود خودرو به اورژانس
تعدادی از شهروندان در تماس تلفنی با ستون در شهر چه خبر از مخالفت بخش اورژانس برخی بیمارستان‌ها با ورود خودروی شخصی به این محدوده خبر داده و می‌گویند اورژانس به آنها اعلام کرده بیمار تنها می تواند توسط آمبولانس بیمارستان به این بخش منتقل شود.
این در حالی است که بسیاری از بیماران با خودروی شخصی به بیمارستان انتقال داده می‌شوند و از آنجایی که حال بیماران اورژانسی مساعد نیست، اجازه ورود خودرو به این بخش و رساندن بیمار تا در اورژانس ضروری به نظر می‌رسد.
البته در مقابل گلایه مردم، نگهبانان بخش اورژانس هم اعلام می‌کنند برخی از افراد تنها با تظاهر به بیماری قصد دارند با خودروی شخصی وارد محوطه بیمارستان شوند و این امر با قوانین همخوانی ندارد. به هر حال برای حل این مشکل باید ساز وکاری منطقی اندیشیده شود.
● چون باد دویدن از پی اتوبوس
دویدن به دنبال اتوبوسی که در حال حرکت است یکی از نباید‌های فرهنگ زندگی شهری است که شاید هر یک از ما دست کم چند دفعه‌ای آن‌را زیر پا گذاشته‌ایم.
بهانه‌هایی مانند کمبود وقت و کافی نبودن تعداد وسایل نقلیه عمومی برخی مسافران را وادار می‌کند به جای انتظار برای اتوبوس بعدی به اصطلاح چون باد از پی آن بدوند.
این افراد با مشت به در و بدنه اتوبوس می‌کوبند یا با ایما و اشاره به راننده التماس می‌کنند که دروازه‌ رحم و شفقت را به روی آنها باز کند.
هر چند برخی راننده‌ها به شیوه‌های گوناگون به دونده سمج تفهیم می‌کنند که توقف خارج از ایستگاه، غیرقانونی است اما بسیاری دیگر نیز از روی دل‌نازکی در را باز می‌کنند.
این در حالی است که اتوبوس در حال حرکت تا نیمه‌ خیابان به پیش آمده و توقف آن، راننده‌های پشت سری را حسابی آزار می‌دهد.
البته در برخی کشور‌ها برای گوشزد کردن ممنوعیت دویدن دنبال اتوبوس و متوقف نمودن آن، علائم‌ هشدار دهنده‌ای وجود دارد که در کنار ایستگاه نصب می‌شود.
شاید چنانچه قوانین راهنمایی و رانندگی و علائم‌ مربوط به آن درکشور ما نیز تکمیل‌تر شود، سطح آگاهی عمومی از باید‌‌‌ها و نباید‌های این حوزه بیشتر شود.
● صندلی هوشمند
شنیده بودیم برخی رستوران‌های پیشرفته خارجی برای بیرون کردن مشتری سمج بعد از صرف غذا، از طیف‌های رنگی خاصی در رنگ‌آمیزی در و دیوار‌های رستوران استفاده می‌کنند؛ اما استفاده از صندلی‌های ناراحت به این منظور را نشنیده و ندیده بودیم.
این در حالی است که برخی رستوران‌ها و به ویژه کبابی‌ها از این صندلی‌های به اصطلاح هوشمند استفاده می‌کنند که هیچ مشتری بیش از ۷، ۸ دقیقه نمی‌تواند خشکی و کوچکی آنها ‌را تحمل کند.
به هر حال در کشوری که مردمان آن به میهمان‌نوازی معروفند استفاده از چنین صندلی‌هایی به هیچ‌وجه جالب به نظر نمی‌رسد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید