جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نظام جامع IT اجرایی می‌شود؟


نظام جامع IT اجرایی می‌شود؟
به نظر می‌رسد دو طرح تکفا ۲ و نظام جامع فناوری اطلاعات کشور قرار نیست تا پایان عمر چهار ساله دولت نهم به مرحله اجرا درآید. طرح موسوم به تکفا ۲ وارد چهارمین سال بلاتکلیفی خود می‌شود تا دیگر شک و شبهه‌ای برای اجرایی نشدن آن تا انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری باقی نماند.
در همین حال شورای عالی فناوری اطلاعات که اصرار زیادی برای اجرای طرح تدوین شده توسط خود دارد نیز ظاهرا تا پایان عمر چهار ساله دولت نهم به اهدافش نخواهد رسید. دهم شهریور ماه بود که دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات اعلام کرد که دستگاه‌های اجرایی کشور می‌بایست طی مدت ۶ ماه البته بعد از گذشت سه سال از عمر دولت، شاخص‌‏های سنجش و اهداف کمی چشم‌‏انداز سند فناوری اطلاعات کشور را تهیه کنند و به تصویب شورای عالی فناوری اطلاعات کشور برسانند.
به عبارت دیگر، در خوشبینانه‌ترین وضعیت، در صورتی که همه چیز بر وفق مراد پیش برود و دستگاه‌های دولتی سر وقت به خواسته شورای عالی فناوری اطلاعات عمل کنند، سال آینده نظام جامع فناوری اطلاعات کشور تدوین می‌شود.اما اگر نخواهیم کاری هم به زمان دقیق تدوین این سند داشته باشیم که در نهایت امسال یا سال آینده به اتمام می‌رسد، یک پرسش مهم در این میان باقی می‌ماند که سندی که ۴ سال وقت صرف تدوین آن شده است، چند سال وقت برای اجرا می‌خواهد؟
آیا این موضوع تاییدی بر کم توجهی مسوولان به حرکت هدفمند در حوزه فناوری اطلاعات نیست؟ موضوع دیگری که باید در این میان مورد توجه جدی قرار گیرد این است که چه تضمینی وجود دارد که نظام جامع فناوری اطلاعات کشور در صورت تغییرات سیاسی در کشور به سرنوشت تکفا ۲ دچار نشود؟
موضوع اینجا تنها زمان و هزینه‌ای که برای تولید این سندها صرف می‌شود نیست، بلکه در آینده‌ای نه چندان دور در کشور احتمالا شاهد رشد ناهماهنگ و ناهمگون در حوزه فناوری اطلاعات خواهیم بود که در صورت پیش‌بینی چنین وضعیتی، صرف هزینه‌های سنگین‌تر و بازنگاری برخی از طرح‌های اجرا شده چندان دور از ذهن نخواهد بود.

علی شمیرانی
منبع : ایتنا


همچنین مشاهده کنید